Raport i co dalej – jak interpretować raporty dotyczące śladu węglowego na własną rękę?

3 min

dziecko i mama na tle wiatraków

Coraz więcej firm w Polsce i na świecie chce zmniejszać swój ślad węglowy. Jest to odpowiedź na nowe regulacje dotyczące raportowania ESG, ale też naturalna reakcja na coraz dotkliwsze skutki zmiany klimatu. Redukcja śladu węglowego pomaga bowiem chronić klimat, ale też zwiększać konkurencyjność biznesu. Pierwszym krokiem procesu redukcji jest obliczenie, jaki w ogóle jest ślad węglowy przedsiębiorstwa. Kolejnym krokiem jest przygotowanie odpowiedniej strategii redukcji. Jak to zrobić samodzielnie, bez korzystania z płatnych usług doradczych?

Przedsiębiorstwa w Polsce mają do dyspozycji pewne narzędzia służące do obliczania śladu węglowego. Jednym z nich jest kalkulator udostępniony przez ING na Firmove.pl, opracowany we współpracy z ekspertami Fundacji Climate&Strategy. Kalkulator umożliwia kompleksowe i bezpłatne obliczanie emisji gazów cieplarnianych (zgodnie z najbardziej rozpowszechnionym standardem GHG Protocol) w zakresie 1 i 2. Zakresy obejmują bezpośrednie emisje z działalności firmy (powstałe w wyniku spalania paliw) i emisje związane ze zużyciem kupowanej czy dostarczonej z zewnątrz energii elektrycznej, cieplnej, pary technologicznej czy chłodu.

Ślad węglowy i co dalej? Strategia redukcji

Po wypełnieniu kalkulatora firma otrzymuje bezpłatny raport. Pozyskanie informacji o wielkości emisji generowanych przez firmę to tylko pierwszy krok - następnym jest zmniejszenie emisji. Zanim przystąpisz do działania potrzebujesz planu. Wiele firm decyduje się w tym momencie na współpracę z ekspertami. Firmy doradcze czy organizacje eksperckie oferują usługi przygotowania strategii redukcji, a czasami także wsparcia w jej wdrażaniu. Taka usługa wiąże się jednak z kosztami. Nie wszyscy przedsiębiorcy zdecydują się na ich poniesienie. To nie musi jednak powstrzymywać ich przed wdrożeniem zmian, które pomogą ich biznesowi i naszej planecie.

Raport z kalkulatora ING – jak go interpretować

Raport dotyczący śladu węglowego, generowany dzięki kalkulatorowi, w przejrzysty i czytelny sposób pokazuje, skąd się biorą emisje w danej firmie. Do tego zawiera wskazówki, jak zmniejszyć ślad w konkretnych aspektach działalności. Pozwolą one przedsiębiorcy na samodzielne wytyczenie ścieżki redukcji.

Dzięki raportowi uzyskasz informacje dotyczące wielkości emisji: z każdego używanego w firmie paliwa (emisje w zakresie 1) oraz ze zużywanej energii elektrycznej i cieplnej (emisje z zakresie 2). Dodatkowo wyniki dotyczące śladu węglowego są przedstawione w przeliczeniu na jednostki funkcyjne (emisje na jednego pracownika, metr kwadratowy czy jednostkę obrotu). W raporcie widać więc, które elementy działalności generują najwięcej śladu węglowego, a więc gdzie należy obniżać emisje.

Każde źródło emisji jest przedstawione z wartością procentową pokazującą, jaki ma udział we wszystkich emisjach przedsiębiorstwa. Dzięki tym informacjom możesz wyznaczyć najważniejsze kierunki działań i znaleźć dźwignie redukcji. Chodzi o ustalenie, gdzie jest źródło największych emisji w firmie, a więc gdzie wdrożenie zmian przyniesie największe rezultaty. To podstawowy krok do wyznaczenia strategii działań w kierunku redukcji.

Przykładowo - jeśli prowadzisz biznes, w którym zużywa się dużo prądu, który częściowo generujesz w firmie, a częściowo kupujesz z sieci, to dzięki raportowi zobaczysz, które źródło prądu odpowiada za większe emisje. Możesz wtedy łatwo porównać, czy mniej emisyjne będzie korzystanie w większym stopniu z własnych źródeł czy z energii z sieci. Zobaczysz też, jakiej części emisji możesz się pozbyć, jeśli zmniejszysz zużycie energii lub przestawisz się na OZE.

Ślad węglowy można redukować. Raport podpowie Ci jak

Ważnym elementem raportu, który otrzymuje firma dzięki użyciu kalkulatora dostępnego na Firmove.pl, są rekomendacje w kwestii redukcji emisji. Przedsiębiorstwa otrzymują wskazówki co do ich zmniejszania w każdym z uwzględnionych w standardzie GHG Protocol zakresów. Jak redukować ślad bez wsparcia zewnętrznych doradców? Obliczenie i monitorowanie śladu węglowego to pierwszy krok. Wiele wskazówek na ten temat można znaleźć bezpłatnie w internecie. Porady, jak liczyć, monitorować i zmniejszać swój ślad węglowy publikujemy również w tym serwisie. Dzięki raportowi łatwiej określić, które z rozwiązań warto zaaplikować w przedsiębiorstwie.

Logo Fundacji Climate&Strategy
Fundacja Climate&Strategy
Fundacja jest organizacją non for profit, która wspiera firmy i miasta w drodze do neutralności klimatycznej.
  
Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy

  • #na startwięcej artykułów z tagiem:#na start
  • #bizneswięcej artykułów z tagiem:#biznes
  • #podatkiwięcej artykułów z tagiem:#podatki
  • #marketingwięcej artykułów z tagiem:#marketing
  • #prawowięcej artykułów z tagiem:#prawo
  • #strategiawięcej artykułów z tagiem:#strategia
  • #pracownicywięcej artykułów z tagiem:#pracownicy
  • #księgowośćwięcej artykułów z tagiem:#księgowość
  • #wideowięcej artykułów z tagiem:#wideo
  • #finansowaniewięcej artykułów z tagiem:#finansowanie
  • #sprzedażwięcej artykułów z tagiem:#sprzedaż
  • #ekowięcej artykułów z tagiem:#eko
  • #markawięcej artykułów z tagiem:#marka
  • #ESGwięcej artykułów z tagiem:#ESG
  • #pomysł na bizneswięcej artykułów z tagiem:#pomysł na biznes
  • #e-commercewięcej artykułów z tagiem:#e-commerce
  • #zmiany w prawiewięcej artykułów z tagiem:#zmiany w prawie
  • #wsparcie dla firmwięcej artykułów z tagiem:#wsparcie dla firm
  • #automatyzacjawięcej artykułów z tagiem:#automatyzacja
  • #internetwięcej artykułów z tagiem:#internet
  • #przewodnikwięcej artykułów z tagiem:#przewodnik
  • #AIwięcej artykułów z tagiem:#AI
  • #samodzielna księgowośćwięcej artykułów z tagiem:#samodzielna księgowość
  • #SEOwięcej artykułów z tagiem:#SEO
  • #ZUSwięcej artykułów z tagiem:#ZUS
  • #leasingwięcej artykułów z tagiem:#leasing
  • #service designwięcej artykułów z tagiem:#service design
  • #instrukcjawięcej artykułów z tagiem:#instrukcja
  • #dokumentywięcej artykułów z tagiem:#dokumenty
  • #kredytwięcej artykułów z tagiem:#kredyt
  • #media społecznościowewięcej artykułów z tagiem:#media społecznościowe
  • #RODOwięcej artykułów z tagiem:#RODO
  • #oszczędnościwięcej artykułów z tagiem:#oszczędności
  • #fakturywięcej artykułów z tagiem:#faktury
  • #bankowośćwięcej artykułów z tagiem:#bankowość
  • #dotacjewięcej artykułów z tagiem:#dotacje
  • #technologiewięcej artykułów z tagiem:#technologie
  • #ochrona środowiskawięcej artykułów z tagiem:#ochrona środowiska
  • #ITwięcej artykułów z tagiem:#IT
  • #podcastwięcej artykułów z tagiem:#podcast
  • #kontrahentwięcej artykułów z tagiem:#kontrahent
  • #analizawięcej artykułów z tagiem:#analiza
  • #google analyticswięcej artykułów z tagiem:#google analytics
  • #ubezpieczeniewięcej artykułów z tagiem:#ubezpieczenie
  • #Polski Ładwięcej artykułów z tagiem:#Polski Ład
  • #umowywięcej artykułów z tagiem:#umowy
  • #badaniewięcej artykułów z tagiem:#badanie
  • #długiwięcej artykułów z tagiem:#długi
  • #faktoringwięcej artykułów z tagiem:#faktoring
  • #USwięcej artykułów z tagiem:#US
  • #konkurencjawięcej artykułów z tagiem:#konkurencja
  • #wynagrodzeniawięcej artykułów z tagiem:#wynagrodzenia
  • #płynność finansowawięcej artykułów z tagiem:#płynność finansowa
  • #urlopywięcej artykułów z tagiem:#urlopy
  • #CEIDGwięcej artykułów z tagiem:#CEIDG
  • #inwestycjewięcej artykułów z tagiem:#inwestycje
  • #zakupywięcej artykułów z tagiem:#zakupy
  • #zdolność kredytowawięcej artykułów z tagiem:#zdolność kredytowa
  • #webinarwięcej artykułów z tagiem:#webinar
  • #kosztywięcej artykułów z tagiem:#koszty
  • #REGONwięcej artykułów z tagiem:#REGON
  • #współpracawięcej artykułów z tagiem:#współpraca
  • #SEMwięcej artykułów z tagiem:#SEM
  • #gwarancjawięcej artykułów z tagiem:#gwarancja
  • #BHPwięcej artykułów z tagiem:#BHP