Q&A – 3 kluczowe pytania o ślad węglowy

5 min

pomiędzy gałęziami drzew przebijają się biurowce i promienie słońca

Liczenie śladu węglowego to temat, który coraz mocniej angażuje firmy. Wciąż jednak nie każdy wie, dlaczego warto to robić i od czego zacząć. Rozmowa z doktor Agnieszką Liszką-Dobrowolską – współzałożycielką Fundacji Climate&Strategy, zajmującej się obliczaniem i redukowaniem śladu węglowego firm i miast – pozwoli rozwiać najczęściej pojawiające się wątpliwości.

1. Po co liczyć ślad węglowy i dlaczego jest to dobre dla biznesu?

Liczenie śladu węglowego jest pierwszym i zarazem niezbędnym krokiem do tego, by redukować emisje firmy oraz zacząć myśleć o jej neutralności klimatycznej. Dlaczego? Dzięki obliczeniom zyskujemy niezbędną analizę danych i wytyczne odnośnie do tego, co właściwie powinniśmy zacząć redukować. W tym obszarze nie ma możliwości działania w ciemno.

Obliczanie śladu węglowego i działanie na rzecz klimatu to także ogromna szansa dla firm. Mogą zacząć wdrażać innowacyjne rozwiązania, takie jak na przykład źródła zielonej energii i mocno wyróżnić się na tle konkurencji.

Warto zadbać o ten obszar już teraz, ponieważ świadomość i konkurencyjność klimatyczna firm rośnie. Przedsiębiorstwa, które staną się w Polsce pionierami, zyskają najwięcej - zarówno wizerunkowo, jak i finansowo. Konkretna wiedza o śladzie węglowym pozwoli lepiej planować koszty, zwiększyć efektywność energetyczną, a także pozyskać dotacje - na przykład na elektrownię wiatrową, montaż fotowoltaiki, ocieplenie budynku, rozwój ekologicznego transportu itp.

Już teraz partnerzy biznesowi, kontrahenci, a przede wszystkim banki kładą duży nacisk na to, by firmy przedstawiały konkretne dane związane z redukcją emisji i dbaniem o środowisko. Warto dodać, że proces liczenia śladu węglowego jest czasochłonny i wymagający. Dlatego niezbędne jest wsparcie liderów, którzy dadzą przestrzeń do działania i pozwolą stworzyć w firmie na przykład specjalny zespół zajmujący się sprawami emisji.

2. Jak obliczyć ślad węglowy?

Krok pierwszy: podstawą jest odpowiednia motywacja. Obecnie firmy zaczynają liczyć swój ślad węglowy ze względu na zapytania banków i całego sektora finansowego, partnerów biznesowych, a nawet klientów. Oczekiwania, by aktywnie działać na rzecz klimatu są coraz powszechniejsze i śmielsze.

Motywacją dla firm są także kwestie prawne, które nakłada i reguluje Komisja Europejska. Warto wiedzieć, że w myśl strategii nazywanej „Europejskim Zielonym Ładem“ UE chce do 2050 roku osiągnąć neutralność klimatyczną.

Znając już swoje motywacje, można wykonać krok drugi, a więc mapowanie procesów oraz przygotowanie formularzy do zbierania danych. Jak wspomniałam wcześniej - cała operacja wymaga determinacji, wiedzy i czasu, dlatego w tej sprawie warto zwrócić się do zewnętrznego partnera, który pomoże wszystko przygotować i wdrożyć lub skorzystać ze sprawdzonych narzędzi, takich jak Kalkulator śladu węglowego.

Krok trzeci? Świadomość, że nie wystarczy policzyć ślad węglowy i zapomnieć o sprawie. To działalność cykliczna, dlatego tak ważne jest, aby w firmie pojawiła się osoba lub dział, który będzie się tym zajmował. Kompetencje w tym obszarze są cenne i przyszłościowe. UE od 2024 roku zacznie wymagać raportowania śladu węglowego od firm z coraz mniejszym przychodem i coraz mniejszą liczbą zatrudnionych osób. Kwestia liczenia i redukowania śladu węglowego przestanie być domeną dużych firm, będzie dotyczyła coraz większej grupy. 

3. Jak firmy mogą zacząć przeciwdziałać zmianom ekologicznym?

Z perspektywy konsumentów, klientów, partnerów biznesowych czy instytucji finansowych bardzo ważne jest rozliczanie firmy z działań na rzecz klimatu. Ten „oddech na plecach“ to nie tylko świetna motywacja do działania, ale też dowód na zaangażowanie wszystkich w ratowanie planety.

Warto pamiętać, że klimat stał się dla biznesu tematem strategicznym. Firma, która nie działa na rzecz środowiska, pozostaje bierna i niezaangażowana, psuje swój wizerunek, zaprzepaszcza szansę na nowe współprace, dofinansowanie, a z czasem będzie tracić klientów i partnerów.

Warto pamiętać, że obliczenie śladu węglowego to nie wszystko, po nim powinna nastąpić praca nad opracowaniem i wdrożeniem strategii redukcji emisji. Ważnym krokiem będzie także rozmowa z partnerami i sprawdzenie, czy oni również podjęli podobne kroki. Każdy biznes musi więc zacząć od siebie, a następnie poszerzyć działania o swoje otoczenie biznesowe. Opracowanie strategii wyznaczy łatwe i trudne obszary działania. W tych łatwiejszych czasem wystarczy budowanie świadomości i wypracowanie dobrych praktyk (na przykład gaszenia światła w biurze i wyłączenia klimatyzacji). Trudniejsze obszary mogą generować koszty i będą wymagały nowej organizacji (na przykład w zakresie floty i transportu), ale w ostateczności wszystkie te działania odpłacą się z nawiązką - firmie, klientom i planecie.

Co chcę podkreślić? Jeśli myślimy o rosnącej konkurencyjności, regulacjach UE, ale także szeregu korzyści, jakie daje redukcja emisji, warto zacząć działać już teraz. Liczenie śladu węglowego i późniejsza realizacja strategii wymaga czasu. Skorzystają ci, którzy będą jednymi z pierwszych i dadzą przykład innym firmom. A w Polsce w tym obszarze jest dużo do zrobienia!

 

dr Agnieszka Liszka-Dobrowolska – współzałożycielka Fundacji Climate&Strategy

Logo Fundacji Climate&Strategy
Fundacja Climate&Strategy
Fundacja jest organizacją non for profit, która wspiera firmy i miasta w drodze do neutralności klimatycznej.
  
Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy

  • #na startwięcej artykułów z tagiem:#na start
  • #bizneswięcej artykułów z tagiem:#biznes
  • #podatkiwięcej artykułów z tagiem:#podatki
  • #marketingwięcej artykułów z tagiem:#marketing
  • #prawowięcej artykułów z tagiem:#prawo
  • #strategiawięcej artykułów z tagiem:#strategia
  • #pracownicywięcej artykułów z tagiem:#pracownicy
  • #księgowośćwięcej artykułów z tagiem:#księgowość
  • #wideowięcej artykułów z tagiem:#wideo
  • #finansowaniewięcej artykułów z tagiem:#finansowanie
  • #ekowięcej artykułów z tagiem:#eko
  • #sprzedażwięcej artykułów z tagiem:#sprzedaż
  • #markawięcej artykułów z tagiem:#marka
  • #ESGwięcej artykułów z tagiem:#ESG
  • #pomysł na bizneswięcej artykułów z tagiem:#pomysł na biznes
  • #e-commercewięcej artykułów z tagiem:#e-commerce
  • #zmiany w prawiewięcej artykułów z tagiem:#zmiany w prawie
  • #internetwięcej artykułów z tagiem:#internet
  • #automatyzacjawięcej artykułów z tagiem:#automatyzacja
  • #wsparcie dla firmwięcej artykułów z tagiem:#wsparcie dla firm
  • #przewodnikwięcej artykułów z tagiem:#przewodnik
  • #AIwięcej artykułów z tagiem:#AI
  • #samodzielna księgowośćwięcej artykułów z tagiem:#samodzielna księgowość
  • #SEOwięcej artykułów z tagiem:#SEO
  • #leasingwięcej artykułów z tagiem:#leasing
  • #service designwięcej artykułów z tagiem:#service design
  • #instrukcjawięcej artykułów z tagiem:#instrukcja
  • #dokumentywięcej artykułów z tagiem:#dokumenty
  • #kredytwięcej artykułów z tagiem:#kredyt
  • #RODOwięcej artykułów z tagiem:#RODO
  • #ZUSwięcej artykułów z tagiem:#ZUS
  • #oszczędnościwięcej artykułów z tagiem:#oszczędności
  • #fakturywięcej artykułów z tagiem:#faktury
  • #dotacjewięcej artykułów z tagiem:#dotacje
  • #bankowośćwięcej artykułów z tagiem:#bankowość
  • #google analyticswięcej artykułów z tagiem:#google analytics
  • #ITwięcej artykułów z tagiem:#IT
  • #kontrahentwięcej artykułów z tagiem:#kontrahent
  • #media społecznościowewięcej artykułów z tagiem:#media społecznościowe
  • #ochrona środowiskawięcej artykułów z tagiem:#ochrona środowiska
  • #Polski Ładwięcej artykułów z tagiem:#Polski Ład
  • #umowywięcej artykułów z tagiem:#umowy
  • #analizawięcej artykułów z tagiem:#analiza
  • #ubezpieczeniewięcej artykułów z tagiem:#ubezpieczenie
  • #technologiewięcej artykułów z tagiem:#technologie
  • #faktoringwięcej artykułów z tagiem:#faktoring
  • #badaniewięcej artykułów z tagiem:#badanie
  • #długiwięcej artykułów z tagiem:#długi
  • #USwięcej artykułów z tagiem:#US
  • #wynagrodzeniawięcej artykułów z tagiem:#wynagrodzenia
  • #CEIDGwięcej artykułów z tagiem:#CEIDG
  • #inwestycjewięcej artykułów z tagiem:#inwestycje
  • #konkurencjawięcej artykułów z tagiem:#konkurencja
  • #urlopywięcej artykułów z tagiem:#urlopy
  • #webinarwięcej artykułów z tagiem:#webinar
  • #zdolność kredytowawięcej artykułów z tagiem:#zdolność kredytowa
  • #płynność finansowawięcej artykułów z tagiem:#płynność finansowa
  • #zakupywięcej artykułów z tagiem:#zakupy
  • #REGONwięcej artykułów z tagiem:#REGON
  • #kosztywięcej artykułów z tagiem:#koszty
  • #współpracawięcej artykułów z tagiem:#współpraca
  • #SEMwięcej artykułów z tagiem:#SEM
  • #gwarancjawięcej artykułów z tagiem:#gwarancja