Jak znaleźć najlepszą lokalizację sklepu – 5 kwestii, które musisz wziąć pod uwagę

5 min

dłoń ze znacznikami do lokalizacji na mapie



Lokalizacja sklepu może mieć ogromny wpływ na to, czy firma odniesie sukces czy nie. Czynniki takie jak natężenie ruchu, najbliższe sąsiedztwo, a nawet rodzaj budynku odgrywają tutaj ogromną rolę. Dowiedz się, jak wybrać dobrą lokalizację sklepu, aby zwiększyć swoją szansę na sukces! 


Bądź tam, gdzie są Twoi klienci, czyli lokalizacja sklepu a natężenie ruchu

Gdy zakładasz biznes, naturalne jest, że chcesz być tam, gdzie Twoja grupa docelowa. Na tym etapie z pewnością masz już stworzoną personę, czyli obraz idealnego klienta. Szukając najlepszej lokalizacji dla sklepu, zaobserwuj, czy osoby pasujące do Twojego profilu odbiorcy odwiedzają tę okolicę.

Natężenie ruchu to jeden z najważniejszych czynników rzutujących na potencjał danej lokalizacji. Niestety jest on trudny do oszacowania. Właśnie dlatego warto sprawdzić, ile osób przechodzi lub przejeżdża koło interesującej Cię lokalizacji. Przeanalizuj również, w jaki sposób ruch rozkłada się na poszczególnych ulicach. Zdarza się, że miejsca, które wyglądają na nieatrakcyjne, mogą być wręcz oblegane przez pieszych. 

Warto spojrzeć na okolicę z perspektywy potencjalnego klienta. Na pewno bardziej doceni on miejsce z parkingiem, gdzie będzie mógł zostawić swój samochód. Podobnie jest z komunikacją miejską – im lepszy jest nią dojazd do danej lokalizacji, tym lepiej. 

Zdobądź wiedzę o okolicznych mieszkańcach, by lepiej trafić w ich potrzeby


Zdobycie wiedzy o okolicznych mieszkańcach nie jest trudne – już sama ich średnia wieku wiele mówi. Zastanów się, czy pożądana przez Ciebie lokalizacja jest atrakcyjna dla Twojego targetu. Może np. okazać się, że w miejscu, które typujesz jako idealne dla osób młodych, mieszkają tylko osoby starsze. 

Zwróć też uwagę, ile osób odwiedza dany obszar – możesz np. zlecić badania natężenia ruchu lub posiłkować się danymi z Panelu Ariadna – ogólnopolskiego panelu badawczego zajmującego się zbieraniem informacji o rynku i opinii publicznej. Nie bez znaczenia są informacje o średnich zarobkach ludzi mieszkających w okolicy Twojego biznesu – dane te udostępnia GUS, czyli Główny Urząd Statystyczny. Determinuje to, ile środków potencjalny klient może przeznaczyć na zakupy w Twoim sklepie. 

Dobrym posunięciem może okazać się również otwarcie sklepu obok przedsiębiorstw działających w podobnych branżach. Dzięki temu klient w jednym miejscu kompleksowo zaopatrzy się w produkty, których potrzebuje. Przykładowo: luksusowa marka mody nie powinna znaleźć się obok dyskontu lub sklepu z odzieżą używaną. 

Wtedy o wiele lepszym rozwiązaniem będzie otwarcie takiego punktu obok luksusowego sklepu meblowego lub salonu piękności. Te rodzaje punktów sprzedaży przyciągną do siebie bardzo zbliżoną grupę docelową, a jednocześnie nie będą ze sobą bezpośrednią konkurencją. Taki model od dawna rozwijają galerie handlowe na całym świecie, a to dowodzi jego skuteczności.

Sprawdź swoją konkurencję!


Zanim zdecydujesz się na daną lokalizację, sprawdź, z kim przyjdzie Ci rywalizować. Jeśli w najbliższym promieniu konkurencyjnych placówek jest sporo, warto zastanowić się nad innym miejscem.

Z drugiej jednak strony obecność konkurencji jest jawnym sygnałem świadczącym o popycie. W takiej sytuacji warto przemyśleć wszystkie plusy i minusy, by podjąć jak najlepszą decyzję. Być może Twój sklep będzie zlokalizowany bliżej uczęszczanych ulic lub obok dużego parkingu? Jeśli tak, masz sporą szansę przejąć część klientów konkurencji. 

Śledź planowane inwestycje


Jeśli masz już upatrzoną idealną lokalizację, dowiedz się jeszcze, jak przestrzeń może się zmienić w bliższej lub dalszej przyszłości. Czy są planowane jakieś inwestycje w okolicy? Przykładowo remont drogi może znacząco utrudnić klientom dostęp do Twojego sklepu nawet przez kilka kolejnych miesięcy. Z kolei budowa takich obiektów jak biurowce, budynki handlowo-usługowe czy budynki mieszkalne mogą przynieść pozytywne efekty w postaci większej liczby klientów. 

Lokalizacja sklepu a kwestia ekologii


Podczas szukania odpowiedniego miejsca na otwarcie sklepu, warto postawić na budynek energooszczędny, chociażby z jednego prostego powodu: lokale w takich budynkach są o wiele tańsze w utrzymaniu. Zainwestowane środki zwrócą się m.in. w postaci mniejszych rachunków za energię. 

Sprawdź, czy interesujący Cię lokal przeszedł w ostatnim czasie termomodernizację lub czy taka inwestycja jest planowana w najbliższym czasie. Pamiętaj, że nieodpowiednio ocieplone lub nieszczelne budynki to znacznie wyższe koszty energii cieplnej, a także emisja szkodliwych dla środowiska zanieczyszczeń. 

Warto również rozważyć w przyszłości instalację paneli słonecznych do wytwarzania energii elektrycznej oraz podgrzewania wody. Chociaż koszt związany z przejściem na OZE (odnawialne źródła energii) może wydawać się początkowo duży, to na dłuższą metę okaże się o wiele bardziej opłacalny.

Jeśli jednak dysponujesz niewielkim budżetem, możesz na początku wprowadzić łatwe i niedrogie zmiany, a dopiero z czasem przejść do tych trudniejszych, które angażują też większy kapitał. Zrezygnuj z tradycyjnych żarówek i zamień je na energooszczędne diody LED. Taki krok obniży zużycie energii nawet trzykrotnie.Pamiętaj, że dzięki takim działaniom nie tylko wspierasz ekologię, ale również pokazujesz potencjalnym klientom oraz współpracownikom, że rozwiązania przyjazne dla środowiska są Ci bliskie. To pozytywnie wpływa na świadomość marki i budowanie renomy Twojej firmy!  

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy