Jakie procesy można zautomatyzować w firmie?
O automatyzacji mówi się wiele – zwłaszcza w kontekście korzyści, jakie oznacza dla firm. Jednak w rozważaniach o biznesie na autopilocie często umyka najważniejsze: co tak naprawdę można zautomatyzować?
Automatyzacja procesów biznesowych – jak to działa?
Aby zrozumieć, jakie procesy nadają się do zautomatyzowania, trzeba w pierwszej kolejności uświadomić sobie, o co w tym wszystkim chodzi. Sama automatyzacja to nic innego, jak oddelegowanie odpowiedzialności za wykonanie konkretnego zadania – z pracownika lub przedsiębiorcy – na poszczególne algorytmy oraz całe systemy wykonujące samodzielnie wskazane czynności.
Podstawowymi elementami automatyzacji są:
- triggery – dokładnie opisane sytuacje, w których zostanie uruchomiona zaplanowana automatyzacja (np. pojawienie się nowego leada);
- integracje – połączenia różnych aplikacji pozwalające na swobodną wymianę informacji (np. z bazy danych GUS do systemu CRM);
- scenariusze – ścieżki automatyzacji biorące pod uwagę wiele różnych sytuacji, zmiennych oraz danych (np. co się stanie, gdy faktura nie zostanie opłacona w terminie).
Co to oznacza w praktyce? Weźmy za przykład prostą automatyzację do wystawiania faktur, gdzie triggerem będzie zmiana statusu w systemie CRM. Informacja o zamknięciu sprzedaży uruchomi zaplanowany scenariusz. Algorytm pobierze automatycznie dane o kliencie, wyśle je do zintegrowanego programu fakturującego, wystawi odpowiedni dokument, a następnie wyśle jego kopie do wskazanych osób.
Jakie procesy nadają się do automatyzowania?
Często mówi się, że zautomatyzować da się prawie wszystko. To prawda, ale pod dwoma warunkami: nie zapomnimy o „prawie” i będziemy mieć na uwadze, że automatyzacja ma w pierwszej kolejności wspierać przedsiębiorców i pracowników, a nie pozbawić ich zajęcia.
Wdrożenie automatyzacji to najlepszy sposób na przyspieszenie i zoptymalizowanie zadań, które sabotują naszą efektywność. Mamy na myśli czynności powtarzalne, monotonne, a przy tym czasochłonne i bazujące na różnego rodzaju danych. To właśnie dlatego automatyzacja uwalnia przedsiębiorców od przedzierania się przez kolejne arkusze kalkulacyjne, szukania dokumentów w grubych segregatorach, czy przepisywania i przeklejania danych.
Zrezygnowanie z ręcznego realizowania powtarzalnych zadań oznacza szereg korzyści dla firmy, a w tym:
- realne oszczędności czasu;
- ograniczenie firmowych wydatków;
- łatwiejsze skalowanie biznesu;
- wyeliminowanie ryzyka popełnienia błędu;
- poprawę jakości obsługi klienta.
Automatyzacja procesów biznesowych – przykłady
Od czego zacząć optymalizowanie firmy? Tutaj wiele zależy od konkretnej branży, charakterystyki firmy oraz indywidualnych potrzeb. Natomiast są cztery uniwersalne obszary, które warto zautomatyzować w pierwszej kolejności.
1. Obsługa klienta
Automatyzacja przyspiesza obsługę klientów, a przy tym znacząco podnosi jej jakość. Czatboty to tylko mały procent tych możliwości. Nawet proste systemy mogą automatycznie wysyłać wiadomości do nowych leadów, generować umowy w kilka sekund, a także informować klientów o postępach prac w danym projekcie.
Przykładowe automatyzacje w obsłudze klienta:
- generowanie i podpisywanie umów;
- automatyczne ankiety i prośby o ocenę,
- obsługa zwrotów i reklamacji;
2. Zarządzanie finansami
Wdrożenie automatyzacji podnosi poziom sprzedaży, ale na tym korzyści w kwestii firmowych finansów się nie kończą. Przeorganizowanie procesu rozliczeń z klientami to gotowy sposób na ograniczenie powstawania zatorów finansowych, a przez to zwiększenie płynności Twojego biznesu.
Przykładowe automatyzacje w zarządzaniu firmowymi finansami:
- wystawianie faktur i rachunków;
- monitorowanie płatności i firmowych wydatków;
- prowadzenie działań windykacyjnych.
3. Marketing na autopilocie
W mniejszych firmach bardzo często brakuje czasu na marketing, a przez to komunikacja z potencjalnymi klientami delikatnie mówiąc odstaje poziomem od jakości świadczonych usług. Tutaj z pomocą przychodzą automatyzacje, które mogą obejmować cały proces obsługiwania mediów społecznościowych, prowadzić kampanie e-mail marketingowe, a przy tym raportować i analizować skuteczność prowadzonych działań.
Przykładowe automatyzacje w marketingu:
- współpraca nad treściami i publikacja postów;
- wysyłka wiadomości do nowych leadów;
- generowanie spersonalizowanych ofert.
4. Zarządzanie zasobami ludzkimi
Procesy administracyjne i rekrutacyjne to jeden z najlepszych obszarów na wdrożenie automatyzacji. To w pracy działu HR znajdziemy mnóstwo powtarzalnych zadań – z zarządzaniem umowami pracowniczymi i wnioskami urlopowymi na czele. W zautomatyzowanej formie większość tych czynności może odbywać się niezależnie, co oszczędza czas, a także pozwala raz na zawsze ujarzmić organizacyjny chaos.
Przykładowe automatyzacje w HR i firmowej administracji:
- tworzenie umów pracowniczych;
- system do obsługi dokumentów;
- zarządzanie czasem pracy i nieobecnościami.
Czego nie da się zautomatyzować?
Chociaż możliwości sztucznej inteligencji coraz mocniej rozpalają nasze wyobraźnie, to trzeba podkreślić, że nawet najlepszy system automatyzacji nie zastąpi wykwalifikowanego zespołu. Algorytmy sprawdzają się świetnie w pracy z danymi, tworzeniu dokumentów i wykonywaniu za nas powtarzalnych zadań, jednak wszędzie tam, gdzie kluczowa jest kreatywność, intuicja i doświadczenie, nadal mamy nad nimi przewagę.
Wdrożenie BPA (ang. business process automation) należy postrzegać jako wsparcie dla przedsiębiorcy i jego zespołu, a nie sposób na zredukowanie etatów praktycznie do zera. Co więcej, automatyzacja nie zagraża pracownikom, ale faktycznie wspiera ich na co dzień i pozytywnie wpływa na poziom zadowolenia oraz zarobków.
Identyfikacja procesów do zautomatyzowania
Skoro już wiemy, co da się zautomatyzować, to pozostaje jedno pytanie – od czego zacząć? Kompleksową automatyzację zawsze poprzedzają konsultacje z ekspertami oraz godziny pracy analityków biznesowych. To jednak wcale nie oznacza, że prostych automatyzacji nie można wdrożyć na własną rękę. Kluczem będzie natomiast odpowiednie przygotowanie.
Mapowanie procesów biznesowych
W pierwszej kolejności wybierz sprawdzony i działający już proces, a następnie przygotuj szczegółową mapę. Wizualna prezentacja całego procesu, wraz z rozpisaniem każdego kroku oraz rodzaju przekazywanych danych pomoże Ci wyłapać wszelkie nieprawidłowości i zdublowane zadania.
Analiza i wybór zadań
Tak opracowany proces możesz zacząć automatyzować. Skup się na zadaniach, które z łatwością zastąpią algorytmy. Na początku wybierz coś prostego, jak przekazywanie informacji do systemu CRM, generowanie dokumentów, czy wysyłanie wiadomości do leadów. Na celownik weź zadania powtarzalne, podatne na błędy i niewymagające kreatywności.
Dobór narzędzi do automatyzacji
Pod kątem zidentyfikowanych do zautomatyzowania zadań należy dobrać odpowiednie aplikacje. Wspólnym mianownikiem zawsze jest integrator, który reaguje na konkretne sytuacje, a następnie uruchamia zaplanowane ścieżki automatyzacji. W pierwszej kolejności warto wziąć pod uwagę uniwersalne i łatwe w obsłudze platformy takie jak Make.com. Stworzenie tam scenariusza pierwszej automatyzacji nie wymaga specjalistycznej wiedzy, a gotowe poradniki i przykładowe automatyzacje ułatwiają wdrożenie automatyzacji w firmie.
Kiedy zacząć automatyzowanie firmy?
Odpowiedź jest prosta – nie czekaj i zautomatyzuj już dziś! Pamiętaj o tym, że Twoja konkurencja prawdopodobnie już korzysta z podobnych narzędzi, a jeśli nie, to zapewne właśnie planuje ich wdrożenie.
Przygodę z firmą na autopilocie możesz rozpocząć na kilka różnych sposobów. Wsparcie specjalistów oczywiście będzie najbardziej skutecznym rozwiązaniem, ale nieskomplikowane automatyzacje są w zasięgu Twojej ręki. Zacznij od prostych wdrożeń, przekonaj się, jakie korzyści przynosi nawet wyeliminowanie pojedynczych zadań, a wtedy zobaczysz, że automatyzacja jest najskuteczniejszym sposobem na wyprzedzenie konkurencji!
Polecamy
- Aktywa i pasywa – czym są? Jaka jest ich rola w bilansie firmy?czas czytania6minuty31.10.2023Aktywa i pasywa to kluczowe elementy bilansu. Dowiedz się, jakie są między nimi różnice i dlaczego musisz je znać.
- Ile kosztuje automatyzacja procesów biznesowych?czas czytania6minuty10.10.2023Dlaczego warto inwestować w automatyzację i od czego zależy koszt jej wdrożenia? Na jaką automatyzację warto się zdecydować? Sprawdź!
- Deepfake – jak nie dać się oszukać fałszywej rzeczywistości?czas czytania6minuty30.10.2023Deepfake przekracza granicę między prawdą a kłamstwem. Co to takiego? I dlaczego przedsiębiorcy powinni się zainteresować tym tematem?