Elektryk czy hybryda? Wszystko, co musisz wiedzieć o ekologicznych samochodach
Żyjemy w czasach, w których ekologia odgrywa coraz większą rolę. Rosnąca popularność ruchów zero waste czy pojazdów z silnikiem elektrycznym jest już nie tylko ciekawostką dla wąskiego grona pasjonatów. To realne działania, które pomagają planecie, a dodatkowo mogą przynieść spore oszczędności Twojej firmie!
Co wyróżnia samochody hybrydowe i elektryczne?
Mimo rosnącej popularności, auta elektryczne i hybrydowe stanowią zaledwie niewielki wycinek rynku. Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego szacuje, że po krajowych drogach jeździ około 50 tysięcy takich samochodów1. Jeśli spojrzysz na łączną liczbę aut zarejestrowanych w naszym kraju (ponad 24 miliony2) to szybko zauważysz, że jest to zaledwie kropla w morzu potrzeb.
Z drugiej strony, nie można nie dostrzec coraz większej popularności elektryków i hybryd. W ciągu roku ich liczba zwiększyła się aż o 44%3. Mało tego, w naszym kraju dynamicznie rozwija się też sieć ładowarek elektrycznych. Jest ich już niemal 2,5 tysiąca. W większości dużych i średnich miast w Polsce bez trudu można skorzystać z takiego rozwiązania. Wciąż wiele brakuje nam do takich potentatów jak Norwegia czy Niderlandy, jednak Polacy przekonali się już, że wybór hybrydy to nie tylko troska o środowisko, ale i mniejsze wydatki.
Czym różnią się te pojazdy od tradycyjnych aut spalinowych? Na rynku funkcjonują aż trzy rodzaje hybryd. Możesz kupić:
- miękką hybrydę (mHEV),
- pełną hybrydę (HEV),
- hybrydę PHEV (plug-in).
Ta pierwsza to dodatkowy układ, który samodzielnie nie napędza pojazdu, a raczej wspiera pracę silnika spalinowego. Gdy stoisz na skrzyżowaniu, to właśnie on pozwoli Ci szybko ruszyć, mimo że przez kilka chwil główny motor będzie wyłączony. Miękka hybryda odzyskuje energię podczas hamowania. Nie musisz więc martwić się o to, gdzie znajduje się najbliższa ładowarka.
Hybryda HEV to rozwinięcie tej koncepcji. Takiego samochodu również nie trzeba ładować. W tym jednak przypadku dodatkowy silnik elektryczny pozwoli Ci wygenerować nieco większe oszczędności. W ruchu miejskim, podczas stania w korku i pokonywania kolejnych metrów, silnik spalinowy będzie nieaktywny. Pojazd przejedzie nawet kilka kilometrów, korzystając ze zgromadzonej w akumulatorach energii elektrycznej. To zaś oznacza dla Ciebie spore oszczędności!
Wreszcie, hybryda PHEV: jest to najbardziej zaawansowane technologicznie rozwiązanie. Musisz jednak liczyć się z tym, że koszt zakupu takiego auta będzie nieco wyższy, niż np. wersji z silnikiem Diesla lub benzynowym. Co w zamian? Pojazd można ładować, korzystając nie tylko z publicznych ładowarek, ale i z gniazdka z prądem. Najlepsze firmy działające na rynku deklarują, że auto pokona nawet kilkadziesiąt kilometrów bez udziału silnika spalinowego. To świetne rozwiązanie, zwłaszcza dla osób, które dużo jeżdżą po mieście. Przed zakupem koniecznie upewnij się, czy producent nie narzucił np. limitu prędkości, po której przekroczeniu automatycznie włączy się główny motor.
Co musisz wiedzieć o autach elektrycznych?
Ponieważ hybryda to połączenie silnika spalinowego z elektrycznym – i często pełni jedynie rolę układu pomocniczego – w praktyce raz na jakiś czas i tak odwiedzisz stację paliw, żeby zatankować.
Z kolei pojazdy z silnikiem elektrycznym nie idą na żadne kompromisy. Tutaj mamy już tylko układy nowej generacji, które zasilane są prądem. Pamiętaj jednak, że w klimacie umiarkowanym takie auto to wybór proekologiczny, ale również potencjalnie problematyczny. Przede wszystkim ładowanie elektryka trwa dłużej niż zatankowanie paliwa z dystrybutora. Przykładowo, naładowanie Tesli z ładowarki o mocy 50 kW zajmie aż dwie godziny4.
Z drugiej strony, nic nie stoi na przeszkodzie, by skorzystać z ładowania pojazdu z gniazdka. Praktycznie wszyscy producenci samochodów oferują odpowiednie przejściówki. Tutaj jednak trzeba uzbroić się w o wiele większą cierpliwość. W zależności od pojemności akumulatora może zająć Ci to od 6 do nawet 20 godzin5!
Oszczędności, jakie zapewni Ci hybryda lub elektryk – co musisz wiedzieć?
Przy średniej cenie PB 95 wynoszącej 6,8 PLN, zakładając, że auto spala 8 litrów paliwa, koszt przejechania 100 km to około 55 PLN. Jak na tym tle wypadają hybrydy i elektryki?
Uśredniony koszt przejechania 100 km, gdy tankujesz prąd z gniazda AC, to około 27 złotych. Jeśli zdecydujesz się na ładowanie szybką ładowarką DC, kwota rośnie do około 45-48 złotych.
Jak widzisz, różnice są spore. Na dziś dzień, jedyną alternatywą dla hybryd i pojazdów elektrycznych jest instalacja gazowa LPG. Przy cenie wynoszącej 3,10 PLN i spalaniu 9 litrów, koszt przejechania 100 km jest zbliżony do 28 złotych. Niestety, ale niewiele nowych silników benzynowych dobrze znosi instalację gazową, a ich założenie do aut z motorem Diesla jest skomplikowanym zadaniem.
Największe zagrożenia związane z użytkowaniem hybrydy i pojazdu elektrycznego
Kolejne generacje aut hybrydowych i elektrycznych zapewniają coraz wyższy komfort jazdy. Stopniowo zwiększa się też dystans pokonywany na jednym cyklu ładowania. Nie ulega jednak wątpliwości, że pojazdy elektryczne nie zdominują naszego rynku z miesiąca na miesiąc. Dlaczego?
Poza pewnymi brakami w infrastrukturze musisz liczyć się z kilkoma innymi wyzwaniami. Przede wszystkim – z wysoką ceną zakupu. Nowe samochody z takim napędem są o wiele droższe niż te same pojazdy wyposażone w tradycyjny układ.
Problemem jest też klimat. Zasięg samochodu elektrycznego i hybrydowego nie jest taki sam o każdej porze roku. Tak samo, jak samochody napędzane benzyną spalają więcej paliwa jesienią i zimą, tak zasięg elektryków w tym samym czasie znacząco spada.
Kierowcy muszą odmrozić szyby czy włączyć ogrzewanie. To zaś oznacza pobór mocy, którą później będzie trzeba uzupełnić, np. na stacji, gdy będziesz ładować swoje auto. Jeśli szukasz samochodu, który pozwoli Ci oszczędzać na paliwie, a jednocześnie zapewni bezproblemowe przemieszczanie się z punktu A do punktu B, to koniecznie zainteresuj się hybrydą.
Dofinansowania zakupu pojazdów elektrycznych
Od 2021 roku zarówno osoby prywatne, jak i firmy, mogą ubiegać się o dofinansowanie do zakupu pojazdu elektrycznego. Od 12 lipca 2021 roku działa program Mój Elektryk - nie musisz już decydować się na zakup auta, by skorzystać ze zniżki.
Od 2022 roku dotacja obowiązuje też przy:
- leasingu,
- najmie długoterminowym.
Ile można zyskać? Dotacja wynosi 18750 złotych, jednak kwota może wzrosnąć aż do 27 tysięcy PLN dla rodzin z trójką dzieci, które posiadają Kartę Dużej Rodziny. Czy wsparcie finansowe od państwa obejmuje wszystkie pojazdy elektryczne?
Ustawodawca wprowadził tutaj dodatkowe kryterium cenowe. Jeśli chcesz skorzystać z tej formy dofinansowania, to Twój pojazd nie może kosztować więcej niż 225 tysięcy złotych. Pamiętaj też o tym, że dotacją objęte są tylko fabrycznie nowe samochody, których przebieg nie przekracza 50 kilometrów!
1 https://forsal.pl/transport/aktualnosci/artykuly/8514198,auta-elektryczne-polska.html
2 https://www.autobaza.pl/page/news/liczba-samochodow-w-polsce-747-aut-na-1000-mieszkancow/
3 https://forsal.pl/transport/aktualnosci/artykuly/8514198,auta-elektryczne-polska.html
4 https://blog.swiatbaterii.pl/ladowanie-samochodu-tesla-co-powinienes-wiedziec/
5 https://www.milivolt.pl/ile-trwa-ladowanie-samochodu-elektrycznego/
Polecamy
- Baza Danych Odpadowych – kompleksowy przewodnik po tym rejestrzeczas czytania6minuty12.12.2022Czym jest i z jakimi obowiązkami się wiąże BDO? Sprawdź, kiedy musisz prowadzić ewidencję odpadów i jak możesz usprawnić sprawozdawczość.
- Opłata produktowa – co oznacza i kogo dotyczy?czas czytania7minuty21.12.2022Dowiedz się, kto jest objęty tą opłatą oraz gdzie i w jakiej wysokości musi ją uiścić!
- Samochód w firmie a opłata środowiskowa – czy dotyczy wszystkich przedsiębiorców?czas czytania8minuty21.12.2022Korzystanie z samochodu w ramach działalności gospodarczej wiąże się z kosztami. Jednym z nich jest opłata środowiskowa. Dowiedz się więcej!