Baltic Hub – rozpoczęto kolejny etap inwestycji w Porcie Gdańsk
53,2 mln ton ładunków, w tym 18,8 mln ton paliw płynnych i 2,1 mln TEU ładunków w kontenerach – wynik z 2021 r. to absolutny rekord gdańskiego terminala. Jeszcze lepszych wyników należy się spodziewać w 2024 r. – wówczas powierzchnia Polski powiększy się o kolejne 36 ha, a wszystko to za sprawą budowy Baltic Hub 3.
Baltic Hub wkracza w nową erę obsługi kontenerów na Bałtyku
Baltic Hub (do października 2022 r. DCT Gdańsk) to największy terminal kontenerowy na Bałtyku. Od rozpoczęcia działalności w 2007 roku wybudowano dwa głębokowodne nabrzeża (T1 i T2 – uruchomione odpowiednio w 2007 i 2016 roku) o łącznej przepustowości 3 mln jednostek dwudziestostopowych (TEU). W 2020 r. został jednym z 15 największych terminali kontenerowych w Europie, ale na tym nie koniec: 28 listopada 2022 r. oficjalnie ruszyła budowa trzeciego głębokowodnego nabrzeża (T3).
Inwestycja warta 450 mln euro (467 milionów dolarów) zwiększy możliwości przeładunkowe terminala z 1,5 mln TEU do 4,5 mln TEU, zbliżając je do zdolności niemieckiego portu Bremen-Bremerhaven, które w 2021 r. wyniosły 4,87 mln TEU. Obecnie Baltic Hub pod względem wielkości przeładunków plasuje się na 13. miejscu wśród europejskich portów kontenerowych, ale już wkrótce się to zmieni.
Kilkanaście lat temu w tej klasyfikacji byliśmy na miejscu 62., a w latach 2024-25 możemy być w pierwszej dziesiątce – wyjaśnia Charles Baker, dyrektor generalny Baltic Hub.
Na uroczystym otwarciu nowej inwestycji potwierdził to wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk: Staniemy się za dwa lata największym portem na Morzu Bałtyckim, a trzeba przypomnieć, że jeszcze 10 lat temu w ogóle nie istnieliśmy jako porty przeładowujące kontenery, do których mogłyby wpłynąć największe jednostki kontenerowe. Dodał też, że na tym plany się nie kończą: docelowo terminal ma osiągnąć zdolności przeładunkowe na poziomie 7-8 mln TEU.
Obsługa największych kontenerowców na świecie
Obecnie Baltic Hub ma 1300 metrów nabrzeża o głębokości do 16,5 m i 14 suwnic ship-to-shore (STS). W obiekcie T3 zostanie uruchomionych siedem suwnic nabrzeżnych zdolnych do obsługi największych kontenerowców na świecie oraz dwadzieścia półautomatycznych suwnic szynowych (RMG). Operatorzy będą mogli sterować nimi zdalnie, co jest nowością w Polsce.
Trzecie nabrzeże głębokowodne Baltic Hub będzie miało 717 m długości i 18 m głębokości na łącznej powierzchni 36 hektarów. Inwestycja zakończy się w 2025 r., jednak zostanie oddana do użytku wcześniej – jeszcze w 2024 r. Co ważne, zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA i DCT Gdańsk podkreślają, że inwestycja będzie realizowana z poszanowaniem otaczającego środowiska i lokalnej społeczności.
Budowa nowej inwestycji spoczywa na barkach konsorcjum Budimex-DEME, które w lipcu 2022 r. podpisało umowę wykonawczą. Pierwsze kroki to pogłębianie szlaku morskiego oraz prace rekultywacyjne pod podstawową konstrukcją terminala. Prace te wykona m.in. specjalna pogłębiarka, która z wykorzystaniem odpowiedniego materiału z dna morskiego zbuduje platformę, która będzie stanowić bazę nowego obiektu. Kolejny krok to budowa ściany nabrzeża. Ten etap zakończy się w drugim kwartale 2025 r.
Jednocześnie z rozbudową terminalu rozpocznie się rozbudowa infrastruktury lądowej, aby towary, które przypływają na statkach, mogły je szybko opuścić – nie tylko w głąb Polski, ale też poza granice kraju: do Czech, Niemiec, na Słowację, Węgry, Ukrainę itd.
Polska: ważne ogniwo na logistycznej mapie świata
Polska ze względu na swoje walory geograficzne jest jednym z głównych ogniw Transeuropejskiego korytarza transportowego, który łączy kraje skandynawskie z krajami położonymi nad Adriatykiem. Sprawia to, że gdański port jest oknem na świat – bramą dla towarów importowanych i eksportowanych z Europy Środkowo-Wschodniej. Obecnie port obsługuje 22 regularne połączenia morskie. Oprócz Europy handluje z USA, Ameryką Środkową i Południową oraz Azją. Jest też jedynym portem bałtyckim obsługującym bezpośrednie połączenia kontenerowe z Chinami. Dzięki rozbudowie Baltic Hub będą mogły do niego wpływać największe na świecie statki transoceaniczne wymagające cumowania na głębokich wodach, a to jeszcze bardziej umocni pozycję Polski na logistycznej mapie świata.
Polecamy
- Prosty język w biznesie. Czy się opłaca?czas czytania4minuty10.05.2023Czy przedsiębiorcy mogą budować swoją komunikację na prostym języku? Oczywiście! Podpowiemy Ci, jak sprawnie to robić. Sprawdź!
- Na czym polega network marketing i czy warto w nim działać?czas czytania5minuty28.03.2023Network marketing – co to takiego? Czy każdy przedsiębiorca może skorzystać z tej formy marketingu? Nie czekaj - dowiedz się więcej!
- Wizytówka firmy w Google. Jak założyć profil firmy i dlaczego warto?czas czytania5minuty07.12.2022Wizytówka Google – chcesz wiedzieć, jak działa to narzędzie i w jaki sposób je skonfigurować? Podpowiadamy!