Pakiet biurowy – jakie rozwiązanie sprawdzi się w Twojej firmie?

5 min

osoby patrzą na monitory

Pakiet biurowy jest jednym z podstawowych narzędzi pracy w każdej firmie. Tradycyjne rozwiązania desktopowe tracą obecnie popularność na rzecz pakietów online. W tym artykule przybliżamy zalety i wady dostępnych rozwiązań, które pomogą Ci wybrać właściwe narzędzie dla Twojej firmy.

Pakiet biurowy, co to takiego?

Obsługa dokumentów, wymiana informacji i plików z klientami czy współpracownikami - to działania niezbędne w funkcjonowaniu firmy, niezależnie od rodzaju czy skali prowadzonego biznesu. Te wszystkie funkcje umożliwia właśnie pakiet biurowy. 

Do tej pory prym wiodły rozwiązania, które wymagały instalacji na konkretnym komputerze (tzw. wersja desktop). Teraz coraz większą popularność zdobywają pakiety biurowe online (inaczej webowe – działające w przeglądarce internetowej). Dają one możliwość pracy jednocześnie wielu użytkownikom z dowolnego miejsca i sprzętu. Jeśli wybierzesz takie rozwiązanie, nie musisz już ograniczać swojego działania do konkretnego urządzenia, na którym jest zainstalowany pakiet biurowy. 

Wybór pakietów biurowych jest szeroki, a najpopularniejsze różnią się zarówno ceną, jak i oferowanymi możliwościami. Jak wybrać rozwiązanie odpowiednie do potrzeb Twoich i Twojej firmy? Sprawdź i porównaj najpopularniejsze aplikacje na rynku.

Microsoft 365

Każdy z nas kojarzy Microsoft i oferowany przez nich pakiet biurowy Microsoft Office. Z takimi narzędziami jak Word, Excel, PowerPoint zetknęła się prawdopodobnie każda osoba, która korzysta z komputera. Popularność i dostępność tego pakietu powoduje, że wciąż jest to jedno z najchętniej wybieranych rozwiązań dla firm

Aktualnie Microsoft koncentruje swoje usługi na wspieraniu pracy firm w chmurze. Wszystkie dokumenty, arkusze kalkulacyjne i prezentacje, które do tej pory były zapisywane na dysku twardym komputera, przechowywane są teraz na serwerach Microsoftu. Co to oznacza dla Ciebie? Każdy pracownik Twojej firmy -może korzystać z najnowszych, aktualizowanych wersji dokumentów, do których dostęp uzyska z dowolnego sprzętu. 

W podstawowej wersji Microsoft Business Basic otrzymasz:

  • dostęp do pakietu biurowego online (Word, Excel, PowerPoint, OneNote, Outlook);
  • możliwość utworzenia własnej domeny pocztowej (np. xyz@nazwafirmy.com);
  • aplikacje do komunikacji (MS Teams);
  • miejsce do przechowywania plików na dysku OneDrive
  • comiesięczne aktualizacje;
  • ałodobową pomoc techniczną przez telefon lub za pośrednictwem czatu. 

Odpowiedni dla Twojej firmy pakiet usług możesz wybrać z pomocą konfiguratora. Warto dodać, że w ofertach wyższych pakietów otrzymasz możliwość instalacji klasycznej wersji aplikacji pakietu Office na stacjach. 

Google Workspace

Na liście firm, które udostępniają własne internetowe pakiety biurowe, nie mogło zabraknąć Google. Najpopularniejszym rozwiązaniem oferowanym przez tę firmę jest konto pocztowe w serwisie Gmail, przeznaczone jednak przede wszystkim dla prywatnych użytkowników. Odpowiedzią na potrzebę stworzenia przestrzeni biurowej dla firmy jest usługa Google Workspace

Z Google Workspace otrzymasz dostęp do takich narzędzi biurowych jak: 

  • dokumenty;
  • arkusze;
  • prezentacje;
  • organizacja spotkań wideo;
  • przestrzeń dyskowa Google Drive;
  • poczta z możliwością wyboru własnej domeny. 

W tym przypadku również możesz skorzystać z konfiguratora, z którym dopasujesz ofertę dla Twojej firmy. Przy doborze pakietu biurowego, Google da Ci ponadto możliwość wykupienia własnej domeny internetowej, a następnie (za pomocą narzędzia „Witryny”) stworzenia własnej internetowej strony firmowej. 

Google Workspace sprawdzi się w firmach, gdzie dostęp do dokumentów, plików, poczty jest potrzebny nie tylko z laptopów i PC, ale również smartfonów czy tabletów. Aplikacja nie wymaga instalacji żadnych dodatkowych komponentów, dostęp do wszystkich funkcji jest możliwy bezpośrednio z przeglądarki internetowej. 

Pamiętaj, że przy zakładaniu konta możesz liczyć tylko na podstawową pomoc techniczną. Jeśli potrzebujesz dodatkowego wsparcia, możesz wykupić pakiet na poziomie rozszerzonym oraz premium.

LibreOffice i Apache OpenOffice 

Jesteś na początku swojej biznesowej drogi i szukasz raczej darmowych rozwiązań? Masz taką możliwość, ponieważ istnieją pakiety biurowe, z których możesz korzystać bezpłatnie. Najpopularniejszymi z tej kategorii są LibreOffice oraz Apache OpenOffice. Aplikacje te można pobrać z internetu i zainstalować na najpopularniejszych systemach operacyjnych (Windows, Linux, Mac). W przeciwieństwie do Microsoft 365 oraz Google Workspace działają one wyłącznie lokalnie na stacji, nie synchronizując danych z chmurą. 

W skład pakietu LibreOffice wchodzą standardowe aplikacje jak edytor tekstu, arkusz kalkulacyjny, prezentacje, ale również programy do tworzenia rysunków i diagramów, baz danych oraz edytor formuł matematycznych. Podobne programy i możliwości oferuje Apache OpenOffice, jednak lepsza obsługa plików i bardziej przyjazny interfejs przemawia za LibreOffice. 

Czy są jeszcze inne aplikacje? 

Na rynku znajdziesz wiele innych, mniej komercyjnych rozwiązań. Dość popularnymi pakietami biurowymi są m.in. WPS Office czy SoftMaker FreeOffice. Pamiętaj jednak, że mniej popularny pakiet biurowy, oznacza potencjalne problemy z poprawnym wyświetlaniem zawartości plików, czy ich typem (rozszerzeniem). Może to być problematyczne podczas wymiany dokumentów z klientem, a w dłuższej perspektywie wiąże się z ryzykiem braku kolejnych aktualizacji lub nawet zakończeniem wsparcia produktu.

Co wybrać – płatny czy darmowy pakiet biurowy?

Jak widzisz, jest z czego wybierać. Zalety płatnych pakietów biurowych to dostęp z różnych urządzeń, bezpieczeństwo przechowywania danych, wsparcie techniczne oraz szereg innych korzyści, jak np. własna domena internetowa oraz pocztowa. Dzięki temu Twoja firma już na starcie zyska profesjonalizm i wiarygodność. 

Wybór darmowego pakietu biurowego również ma swoje zalety, z których najważniejsze to ograniczenie kosztów związanych z comiesięczną subskrypcją czy możliwość pracy offline (bez dostępu do internetu) na zainstalowanych na komputerze aplikacjach. Jednak w tym przypadku zapewnienie bezpieczeństwa danych, kopie zapasowe dokumentów, stworzenie strony internetowej czy konfiguracja poczty jest do zrobienia w własnym zakresie.

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy

  • #na startwięcej artykułów z tagiem:#na start
  • #bizneswięcej artykułów z tagiem:#biznes
  • #podatkiwięcej artykułów z tagiem:#podatki
  • #marketingwięcej artykułów z tagiem:#marketing
  • #prawowięcej artykułów z tagiem:#prawo
  • #strategiawięcej artykułów z tagiem:#strategia
  • #pracownicywięcej artykułów z tagiem:#pracownicy
  • #księgowośćwięcej artykułów z tagiem:#księgowość
  • #wideowięcej artykułów z tagiem:#wideo
  • #finansowaniewięcej artykułów z tagiem:#finansowanie
  • #sprzedażwięcej artykułów z tagiem:#sprzedaż
  • #ekowięcej artykułów z tagiem:#eko
  • #markawięcej artykułów z tagiem:#marka
  • #ESGwięcej artykułów z tagiem:#ESG
  • #pomysł na bizneswięcej artykułów z tagiem:#pomysł na biznes
  • #e-commercewięcej artykułów z tagiem:#e-commerce
  • #zmiany w prawiewięcej artykułów z tagiem:#zmiany w prawie
  • #wsparcie dla firmwięcej artykułów z tagiem:#wsparcie dla firm
  • #automatyzacjawięcej artykułów z tagiem:#automatyzacja
  • #internetwięcej artykułów z tagiem:#internet
  • #przewodnikwięcej artykułów z tagiem:#przewodnik
  • #AIwięcej artykułów z tagiem:#AI
  • #samodzielna księgowośćwięcej artykułów z tagiem:#samodzielna księgowość
  • #SEOwięcej artykułów z tagiem:#SEO
  • #ZUSwięcej artykułów z tagiem:#ZUS
  • #leasingwięcej artykułów z tagiem:#leasing
  • #service designwięcej artykułów z tagiem:#service design
  • #instrukcjawięcej artykułów z tagiem:#instrukcja
  • #dokumentywięcej artykułów z tagiem:#dokumenty
  • #kredytwięcej artykułów z tagiem:#kredyt
  • #dotacjewięcej artykułów z tagiem:#dotacje
  • #media społecznościowewięcej artykułów z tagiem:#media społecznościowe
  • #RODOwięcej artykułów z tagiem:#RODO
  • #oszczędnościwięcej artykułów z tagiem:#oszczędności
  • #fakturywięcej artykułów z tagiem:#faktury
  • #bankowośćwięcej artykułów z tagiem:#bankowość
  • #technologiewięcej artykułów z tagiem:#technologie
  • #ochrona środowiskawięcej artykułów z tagiem:#ochrona środowiska
  • #ITwięcej artykułów z tagiem:#IT
  • #podcastwięcej artykułów z tagiem:#podcast
  • #kontrahentwięcej artykułów z tagiem:#kontrahent
  • #analizawięcej artykułów z tagiem:#analiza
  • #google analyticswięcej artykułów z tagiem:#google analytics
  • #ubezpieczeniewięcej artykułów z tagiem:#ubezpieczenie
  • #Polski Ładwięcej artykułów z tagiem:#Polski Ład
  • #umowywięcej artykułów z tagiem:#umowy
  • #badaniewięcej artykułów z tagiem:#badanie
  • #długiwięcej artykułów z tagiem:#długi
  • #faktoringwięcej artykułów z tagiem:#faktoring
  • #USwięcej artykułów z tagiem:#US
  • #konkurencjawięcej artykułów z tagiem:#konkurencja
  • #wynagrodzeniawięcej artykułów z tagiem:#wynagrodzenia
  • #płynność finansowawięcej artykułów z tagiem:#płynność finansowa
  • #urlopywięcej artykułów z tagiem:#urlopy
  • #CEIDGwięcej artykułów z tagiem:#CEIDG
  • #inwestycjewięcej artykułów z tagiem:#inwestycje
  • #zakupywięcej artykułów z tagiem:#zakupy
  • #zdolność kredytowawięcej artykułów z tagiem:#zdolność kredytowa
  • #webinarwięcej artykułów z tagiem:#webinar
  • #kosztywięcej artykułów z tagiem:#koszty
  • #REGONwięcej artykułów z tagiem:#REGON
  • #współpracawięcej artykułów z tagiem:#współpraca
  • #SEMwięcej artykułów z tagiem:#SEM
  • #gwarancjawięcej artykułów z tagiem:#gwarancja
  • #BHPwięcej artykułów z tagiem:#BHP