Transport w firmie a ślad węglowy – co i jak liczyć
Kiedy obliczasz ślad węglowy firmy, nie możesz pominąć emisji z transportu. Pewnym utrudnieniem dla przedsiębiorcy może być to, że w zależności od rodzaju transportu i tego, kto i co przewozi, emisje będą objęte różnymi zakresami ze standardu GHG Protocol. Podpowiadamy, jak się w tym nie pogubić i jak zmniejszać ślad węglowy firmy, jeśli chodzi o transport.
Transport jest tym sektorem gospodarki, w którym emisje gazów cieplarnianych w ciągu minionych trzech dekad wzrosły najbardziej1. Przyczynia się do tego rozwój turystyki i większa mobilność społeczna, ale też transport związany z działalnością przedsiębiorstw. Przykład: auta dostawcze i ciężarówki odpowiadały za około jedną czwartą wszystkich emisji z transportu w UE w 2019 roku2.
Emisje z transportu musi wziąć pod kontrolę każde przedsiębiorstwo, które planuje obliczyć i redukować swój ślad węglowy. Przewóz towarów, użycie aut służbowych czy przemieszczanie się pracowników - to wszystko emisje, które trzeba uwzględnić.
Transport a ślad węglowy firmy
Mierzenie śladu węglowego firmy musi opierać się na precyzyjnie zdefiniowanych standardach. Najbardziej rozpowszechniony i cieszący się największym uznaniem jest Greenhouse Gas Protocol (GHG Protocol). Wyróżnia się w nim trzy zakresy emisji (zależne od ich źródła).
Zgodnie z tym standardem emisje pochodzące z transportu mogą się kwalifikować do każdego zakresu – w zależności od rodzaju pojazdu i transportu.
- Zakres 1 obejmuje emisje bezpośrednie. Będą się do niego kwalifikowały emisje związane ze spalaniem paliw (np. benzyny, diesla czy LPG) w samochodach należących do firmy lub będących pod jej nadzorem.
- Jeśli do przedsiębiorstwa należą pojazdy elektryczne - emisje z zakupionej z zewnątrz energii wykorzystanej na ich ładowanie to Zakres 2.
- Zakresem 3 będą objęte m. in. emisje związane z transportem towarów (jeśli nie odbywa się on za pomocą firmowej floty).
Transport pracowników nie jest wyjątkiem
Jeśli obliczasz ślad węglowy, uwzględnij także emisje związane z przemieszczaniem się pracowników - o ile, rzecz jasna, mają one związek z działaniem firmy. Gdy pracownik wykorzystuje auto służbowe, to emisje z tym związane będą już objęte wyliczeniami dotyczącymi spalania paliw lub zużycia energii na ładowanie elektryków.
Inaczej jest, jeśli pracownik korzysta z innych środków komunikacji. Wtedy emisje z jego dojazdów do pracy, przemieszczania się w ramach wykonywania obowiązków służbowych czy delegacji będą objęte Zakresem 3. Wielkość tych emisji w praktyce będzie często najtrudniejsza do wyliczenia3. Dokładną metodologię - w zależności od różnych czynników - zawierają wytyczne do GHG Protocol4.
Jak zmniejszać emisje związane z transportem?
Skala mobilności we współczesnym społeczeństwie sprawia, że ograniczanie emisji z transportu jest dużym problemem. Ale na poziomie firmy łatwo wprowadzić wiele prostych usprawnień w tej kwestii. Polegają one na zmniejszeniu częstotliwości transportu albo wykorzystaniu mniej emisyjnych środków. Poniżej prezentujemy przykłady takich działań.
- Wybieranie aut służbowych o mniejszym spalaniu.
- Wykorzystanie aut elektrycznych (jeśli mamy dostęp do niskoemisyjnych źródeł prądu).
- Transport towarów flotą firmową przy odpowiednim załadunku - wystarczająco dużym, żeby nie jeździć po kilka razy, ale bez przeładowania auta (takie więcej spala).
- Odpowiednie planowanie tras – tak, by oszczędzać przejechane kilometry, czas, paliwo i pieniądze.
- Zmniejszenie opakowań - tak, by jednorazowo móc transportować więcej towaru.
- Wybór lokalnych dostawców lub takich, którzy używają mniej emisyjnej floty.
- Zaoferowanie pracownikom transportu zbiorowego (np. busa), tak, by nie musieli używać pojedynczych aut.
- Oferowanie pracownikom i klientom wygodnych miejsc do zaparkowania roweru, hulajnogi albo auta elektrycznego.
- Umożliwienie pracy zdalnej.
- Promowanie mniej emisyjnych form transportu przy okazji podróży służbowych - np. wykorzystanie kolei zamiast samolotu czy auta albo wspólne użycie jednego samochodu przez kilku pracowników (zamiast oddzielnych pojazdów).
3 https://www.iea.org/energy-system/transport
3 https://www.europarl.europa.eui
3 https://www.udt.gov.pl/ekspertyzy-techniczne/slad-weglowy-organizacji
4 https://ghgprotocol.org/sites/default/files/2022-12/Chapter6.pdf
Polecamy
- Nie maluj trawy na zielono. Czym jest greenwashing i jak się go wystrzegać w codziennej pracy?czas czytania8minuty28.09.2023Greenwashing to praktyka, na której Twoja firma może stracić - szansę na realną zmianę, zaufanie klientów i reputację. Jak rozpoznać ekościemę i jak skutecznie jej unikać? Dowiesz się z tego artykułu.
- Jak wdrożyć ESG w firmie i dlaczego warto?czas czytania5minuty19.09.2023Zastanawiasz się jak rozwijać firmę i dbać o środowisko? Zrób z nami pierwsze kroki na drodze do zrównoważonego rozwoju!
- Jak zebrać dane do kalkulatora śladu węglowegoczas czytania5minuty25.10.2023Aby na poważnie myśleć o obniżeniu emisji w firmie oraz wdrażaniu działań proklimatycznych, nie da się pominąć etapu liczenia śladu węglowego. Dowiedz się, jak się do tego przygotować.