Sprzedaż na Instagramie – praktyczny poradnik dla przedsiębiorców
Masz firmę e-commerce i zastanawiasz się, jak można sprzedawać swoje produkty na Instagramie? Dzięki funkcji sklepu możesz zmienić swoje konto firmowe w miejsce, które ułatwi Ci pozyskiwanie nowych klientów. Twoje oferty będą widoczne bezpośrednio na Instagramie, a żeby złożyć zamówienie, wystarczy kilka ruchów. Zobacz, jak skutecznie sprzedawać na platformie Instagram!
Jak aktywować sprzedaż przez Instagram?
Funkcja Instagram Shopping, która pozwala sprzedawać produkty bezpośrednio przez platformę, jest dostępna tylko dla zweryfikowanych kont firmowych i kont twórców. Co ważne, musisz mieć już połączoną z Instagramem stronę na Facebooku – to stamtąd zaimportujesz katalog swoich produktów.
Jeśli korzystasz z gotowego sklepu internetowego, np. Shopify czy WooCommerce, możesz też ustawić automatyczną integrację. Ponadto Twoja firma i produkty muszą być zgodne z zasadami handlowymi Meta.
Jak zacząć sprzedawać na Instagramie?
- Otwórz ustawienia konta firmowego (znajdziesz je w profilu firmy na Instagramie) i wybierz sekcję firmową, a następnie kliknij „Zakupy”.
- Wybierz katalog produktów, który chcesz połączyć i kliknij „Zatwierdź”.
- Ostatni etap to proces weryfikacji konta, który może trwać od kilku dni do około dwóch tygodni. Po jego pozytywnej finalizacji w ustawieniach profilu pojawi się opcja, która umożliwi Ci oznaczanie produktów.
To wszystko! Od teraz możesz oznaczać każdy ze swoich produktów w relacjach i postach dokładnie tak, jak oznaczasz inne konta. W Twoim profilu pojawi się również zakładka „Sklep”, która będzie przyciągać zainteresowanych użytkowników.
Zwróć uwagę, że w 2025 roku Instagram oferuje bardziej zaawansowane narzędzia sprzedaży:
- Live Shopping – transmisje na żywo z możliwością prezentowania i sprzedawania produktów w czasie rzeczywistym;
- Dynamiczne katalogi produktów – z opcją automatycznej aktualizacji cen i dostępności;
- Systemy ocen i recenzji – użytkownicy mogą oceniać produkty bezpośrednio w aplikacji.
Jak sprzedawać na Instagramie np. ubrania i inne produkty?
Szukasz pomysłów na to, jak zachęcić odbiorców do korzystania z Twojego sklepu? Przede wszystkim pamiętaj o regularnej aktywności w aplikacji: posty, rolki i relacje rozkręcą Twój algorytm i zwiększą zasięgi firmy na Instagramie.
Prezentuj swoje produkty, ale nie skupiaj się tylko na nich – postaraj się zbudować z odbiorcami więź i stworzyć zaangażowaną społeczność, dzieląc się np. kulisami działania firmy albo zapowiadając nowe produkty.
Dobrym pomysłem będzie też włączenie automatycznych wiadomości z kodem rabatowym albo linkiem do przedsprzedaży każdemu, kto skomentuje Twój post określonymi słowami. To również pomoże Ci rozwinąć firmowe konto na Instagramie i poprawić zasięgi.
Nie zapomnij o oznaczaniu swoich produktów i jasnym ich rozróżnianiu, zwłaszcza jeśli są do siebie podobne wizualnie. Użytkownicy powinni mieć klarowny obraz tego, co oferujesz.
Sprzedaż na Instagramie bez sklepu internetowego: czy sprzedaż na Instagramie jest legalna?
Dopiero zaczynasz i nie masz jeszcze sklepu internetowego, ale chcesz sprzedawać swoje produkty na Instagramie? Możesz zarabiać, sprzedając swoje produkty lub usługi bez funkcji Instagram Shopping. Jak to zrobić?
Sprzedaż produktów za pośrednictwem zamówienia w wiadomości prywatnej (DM) czy komentarzu nie jest nielegalna, podobnie jak kierowanie klientów do platform, takich jak OLX czy Allegro. Nie otrzymasz za takie działanie żadnej kary ani nie zaobserwujesz spadków zasięgów.
Warto jednak pamiętać o aspekcie prawnym takiej sprzedaży na Instagramie i dochodzie, który powstaje z takich transakcji. ZUS może uznać, że Twoja działalność w internecie nosi znamiona działalności gospodarczej i nałożyć na Ciebie obowiązek jej założenia oraz rozliczenia zaległych podatków.
Sprzedaż na Instagramie bez działalności jest jednak możliwa, jeżeli Twoje miesięczne przychody z tej aktywności są niższe niż 75% minimalnego wynagrodzenia w danym roku (w 2025 r. jest to 3499,50 zł). To jednak nie zwalnia Cię z obowiązku rozliczeń finansowych – musisz prowadzić ewidencję sprzedaży (np. w pliku Excel), a w rocznym zeznaniu PIT wykazać cały dochód.
Zwróć też uwagę, że nawet przy sprzedaży na niewielką skalę (również w ramach działalności nierejestrowanej), każdy sprzedawca musi posiadać regulamin sprzedaży oraz politykę prywatności zgodną z RODO i udostępniać je klientom. Ich brak może prowadzić do konsekwencji prawnych.
Polecamy
- Jak udostępnić czyjąś relację na Instagramie?czas czytania4minuty25.11.2024Chcesz udostępnić czyjąś relację na swoim profilu na Instagramie? Wystarczy kilka kliknięć. Dowiedz się, jak to zrobisz szybko i bezproblemowo.
- 5 najpopularniejszych platform sprzedażowych w e-commerceczas czytania5minuty09.12.2022Platformy sprzedażowe to ciekawe rozwiązanie. Czym są i jak działają? Sprawdź!
- Algorytm Instagrama – co warto wiedzieć o jego działaniu?czas czytania5minuty20.05.2025Algorytm Instagrama to narzędzie, które pokazuje ludziom to, co lubią. Poznaj jego najważniejsze zasady, aby rozwinąć swój Instagram i znaleźć nowych klientów.
- Jak włączyć kanał nadawczy na Instagramie?czas czytania5minuty23.07.2025Kanał nadawczy na Instagramie pozwala dodatkowo zaangażować odbiorców firmowego profilu. Wyjaśniamy, na czym polega ta funkcja oraz jak ją włączyć. Sprawdź!
- Jak wyłączyć aktywność na Instagramieczas czytania4minuty12.12.2024Chcesz przeglądać treści na Instagramie „incognito”? Zobacz, jak ukryć aktywność na Instagramie, czyli korzystać z platformy tak, żeby nikt nie wiedział, że jesteś online. Sprowadź!
- Zmiana czcionki na Instagramie – sposób na wyróżnienie swojej markiczas czytania4minuty18.08.2025Zmiana czcionki na platformie Instagram to świetny sposób na wyróżnienie firmowego profilu. Z tego poradnika dowiesz się, jak to robić.