Sprzedaż na Instagramie – praktyczny poradnik dla przedsiębiorców

5 min

młoda przedsiębiorczyni z tabletem w ręce

Masz firmę e-commerce i zastanawiasz się, jak można sprzedawać swoje produkty na Instagramie? Dzięki funkcji sklepu możesz zmienić swoje konto firmowe w miejsce, które ułatwi Ci pozyskiwanie nowych klientów. Twoje oferty będą widoczne bezpośrednio na Instagramie, a żeby złożyć zamówienie, wystarczy kilka ruchów. Zobacz, jak skutecznie sprzedawać na platformie Instagram!

Jak aktywować sprzedaż przez Instagram?

Funkcja Instagram Shopping, która pozwala sprzedawać produkty bezpośrednio przez platformę, jest dostępna tylko dla zweryfikowanych kont firmowych i kont twórców. Co ważne, musisz mieć już połączoną z Instagramem stronę na Facebooku – to stamtąd zaimportujesz katalog swoich produktów.

Jeśli korzystasz z gotowego sklepu internetowego, np. Shopify czy WooCommerce, możesz też ustawić automatyczną integrację. Ponadto Twoja firma i produkty muszą być zgodne z zasadami handlowymi Meta.

Jak zacząć sprzedawać na Instagramie? 

  1. Otwórz ustawienia konta firmowego (znajdziesz je w profilu firmy na Instagramie) i wybierz sekcję firmową, a następnie kliknij „Zakupy”. 
  2. Wybierz katalog produktów, który chcesz połączyć i kliknij „Zatwierdź”.
  3. Ostatni etap to proces weryfikacji konta, który może trwać od kilku dni do około dwóch tygodni. Po jego pozytywnej finalizacji w ustawieniach profilu pojawi się opcja, która umożliwi Ci oznaczanie produktów.

To wszystko! Od teraz możesz oznaczać każdy ze swoich produktów w relacjach i postach dokładnie tak, jak oznaczasz inne konta. W Twoim profilu pojawi się również zakładka „Sklep”, która będzie przyciągać zainteresowanych użytkowników.

Zwróć uwagę, że w 2025 roku Instagram oferuje bardziej zaawansowane narzędzia sprzedaży:

  • Live Shopping – transmisje na żywo z możliwością prezentowania i sprzedawania produktów w czasie rzeczywistym;
  • Dynamiczne katalogi produktów – z opcją automatycznej aktualizacji cen i dostępności;
  • Systemy ocen i recenzji – użytkownicy mogą oceniać produkty bezpośrednio w aplikacji.

Jak sprzedawać na Instagramie np. ubrania i inne produkty?

Szukasz pomysłów na to, jak zachęcić odbiorców do korzystania z Twojego sklepu? Przede wszystkim pamiętaj o regularnej aktywności w aplikacji: posty, rolki i relacje rozkręcą Twój algorytm i zwiększą zasięgi firmy na Instagramie

Prezentuj swoje produkty, ale nie skupiaj się tylko na nich – postaraj się zbudować z odbiorcami więź i stworzyć zaangażowaną społeczność, dzieląc się np. kulisami działania firmy albo zapowiadając nowe produkty.

Dobrym pomysłem będzie też włączenie automatycznych wiadomości z kodem rabatowym albo linkiem do przedsprzedaży każdemu, kto skomentuje Twój post określonymi słowami. To również pomoże Ci rozwinąć firmowe konto na Instagramie i poprawić zasięgi.

Nie zapomnij o oznaczaniu swoich produktów i jasnym ich rozróżnianiu, zwłaszcza jeśli są do siebie podobne wizualnie. Użytkownicy powinni mieć klarowny obraz tego, co oferujesz.

Sprzedaż na Instagramie bez sklepu internetowego: czy sprzedaż na Instagramie jest legalna?

Dopiero zaczynasz i nie masz jeszcze sklepu internetowego, ale chcesz sprzedawać swoje produkty na Instagramie? Możesz zarabiać, sprzedając swoje produkty lub usługi bez funkcji Instagram Shopping. Jak to zrobić?

Sprzedaż produktów za pośrednictwem zamówienia w wiadomości prywatnej (DM) czy komentarzu nie jest nielegalna, podobnie jak kierowanie klientów do platform, takich jak OLX czy Allegro. Nie otrzymasz za takie działanie żadnej kary ani nie zaobserwujesz spadków zasięgów.

Warto jednak pamiętać o aspekcie prawnym takiej sprzedaży na Instagramie i dochodzie, który powstaje z takich transakcji. ZUS może uznać, że Twoja działalność w internecie nosi znamiona działalności gospodarczej i nałożyć na Ciebie obowiązek jej założenia oraz rozliczenia zaległych podatków.

Sprzedaż na Instagramie bez działalności jest jednak możliwa, jeżeli Twoje miesięczne przychody z tej aktywności są niższe niż 75% minimalnego wynagrodzenia w danym roku (w 2025 r. jest to 3499,50 zł). To jednak nie zwalnia Cię z obowiązku rozliczeń finansowych – musisz prowadzić ewidencję sprzedaży (np. w pliku Excel), a w rocznym zeznaniu PIT wykazać cały dochód.

Zwróć też uwagę, że nawet przy sprzedaży na niewielką skalę (również w ramach działalności nierejestrowanej), każdy sprzedawca musi posiadać regulamin sprzedaży oraz politykę prywatności zgodną z RODO i udostępniać je klientom. Ich brak może prowadzić do konsekwencji prawnych.

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy

  • #na startwięcej artykułów z tagiem:#na start
  • #bizneswięcej artykułów z tagiem:#biznes
  • #podatkiwięcej artykułów z tagiem:#podatki
  • #marketingwięcej artykułów z tagiem:#marketing
  • #strategiawięcej artykułów z tagiem:#strategia
  • #prawowięcej artykułów z tagiem:#prawo
  • #pracownicywięcej artykułów z tagiem:#pracownicy
  • #księgowośćwięcej artykułów z tagiem:#księgowość
  • #wideowięcej artykułów z tagiem:#wideo
  • #finansowaniewięcej artykułów z tagiem:#finansowanie
  • #sprzedażwięcej artykułów z tagiem:#sprzedaż
  • #media społecznościowewięcej artykułów z tagiem:#media społecznościowe
  • #markawięcej artykułów z tagiem:#marka
  • #ZUSwięcej artykułów z tagiem:#ZUS
  • #ekowięcej artykułów z tagiem:#eko
  • #pomysł na bizneswięcej artykułów z tagiem:#pomysł na biznes
  • #ESGwięcej artykułów z tagiem:#ESG
  • #zmiany w prawiewięcej artykułów z tagiem:#zmiany w prawie
  • #e-commercewięcej artykułów z tagiem:#e-commerce
  • #samodzielna księgowośćwięcej artykułów z tagiem:#samodzielna księgowość
  • #wsparcie dla firmwięcej artykułów z tagiem:#wsparcie dla firm
  • #internetwięcej artykułów z tagiem:#internet
  • #automatyzacjawięcej artykułów z tagiem:#automatyzacja
  • #AIwięcej artykułów z tagiem:#AI
  • #przewodnikwięcej artykułów z tagiem:#przewodnik
  • #instrukcjawięcej artykułów z tagiem:#instrukcja
  • #dotacjewięcej artykułów z tagiem:#dotacje
  • #SEOwięcej artykułów z tagiem:#SEO
  • #dokumentywięcej artykułów z tagiem:#dokumenty
  • #fakturywięcej artykułów z tagiem:#faktury
  • #leasingwięcej artykułów z tagiem:#leasing
  • #service designwięcej artykułów z tagiem:#service design
  • #oszczędnościwięcej artykułów z tagiem:#oszczędności
  • #technologiewięcej artykułów z tagiem:#technologie
  • #kredytwięcej artykułów z tagiem:#kredyt
  • #RODOwięcej artykułów z tagiem:#RODO
  • #KSeFwięcej artykułów z tagiem:#KSeF
  • #bankowośćwięcej artykułów z tagiem:#bankowość
  • #ochrona środowiskawięcej artykułów z tagiem:#ochrona środowiska
  • #podcastwięcej artykułów z tagiem:#podcast
  • #CEIDGwięcej artykułów z tagiem:#CEIDG
  • #ITwięcej artykułów z tagiem:#IT
  • #wynagrodzeniawięcej artykułów z tagiem:#wynagrodzenia
  • #kontrahentwięcej artykułów z tagiem:#kontrahent
  • #analizawięcej artykułów z tagiem:#analiza
  • #google analyticswięcej artykułów z tagiem:#google analytics
  • #działalność nierejestrowanawięcej artykułów z tagiem:#działalność nierejestrowana
  • #ubezpieczeniewięcej artykułów z tagiem:#ubezpieczenie
  • #Polski Ładwięcej artykułów z tagiem:#Polski Ład
  • #umowywięcej artykułów z tagiem:#umowy
  • #badaniewięcej artykułów z tagiem:#badanie
  • #długiwięcej artykułów z tagiem:#długi
  • #faktoringwięcej artykułów z tagiem:#faktoring
  • #USwięcej artykułów z tagiem:#US
  • #płynność finansowawięcej artykułów z tagiem:#płynność finansowa
  • #konkurencjawięcej artykułów z tagiem:#konkurencja
  • #urlopywięcej artykułów z tagiem:#urlopy
  • #inwestycjewięcej artykułów z tagiem:#inwestycje
  • #kosztywięcej artykułów z tagiem:#koszty
  • #zakupywięcej artykułów z tagiem:#zakupy
  • #webinarwięcej artykułów z tagiem:#webinar
  • #zdolność kredytowawięcej artykułów z tagiem:#zdolność kredytowa
  • #REGONwięcej artykułów z tagiem:#REGON
  • #współpracawięcej artykułów z tagiem:#współpraca
  • #SEMwięcej artykułów z tagiem:#SEM
  • #gwarancjawięcej artykułów z tagiem:#gwarancja
  • #BHPwięcej artykułów z tagiem:#BHP