Jak założyć firmę turystyczną? O tym warto pamiętać

5 min

mężczyzna unosi ręce na szczycie góry

Matthew Karsten zwykł mawiać, że inwestycja w podróże to inwestycja w siebie. Jeśli zatem chcesz pomagać ludziom rozwijać się i jednocześnie prowadzić ciekawe życie zawodowe, założenie firmy turystycznej może okazać się spełnieniem marzeń. Pomyśl tylko, jak ekscytujące jest organizowanie wycieczek – zarówno tych krajowych, jak i w najodleglejsze zakątki świata. Brzmi wspaniale, prawda? A zatem sprawdź, jak założyć biuro podróży.

Co musisz wiedzieć przed założeniem firmy turystycznej?

Wiesz już, że chcesz prowadzić klasyczne albo internetowe biuro podróży. Jak założyć firmę tego typu? Zanim podejmiesz kroki prowadzące do realizacji postanowień, wiedz, że biuro podróży to nie tylko firma, która sprzedaje wycieczki.

Do wyboru masz tak naprawdę trzy różne profesje:

  1. Organizator usług turystycznych – jak sama nazwa wskazuje, zajmuje się organizowaniem wycieczek od początku do końca. Oznacza to, że przedsiębiorca prowadzący ten typ działalności ustala pobyt swoich klientów w hotelach, podpisuje umowy z przewoźnikami i lokalami gastronomicznymi, zapewnia opiekę przewodnika itp.
  2. Agent turystyczny – jest to przedsiębiorca, który sprzedaje usługi organizatorów turystycznych w oparciu o zawarte z nimi umowy agencyjne. Jest więc pośrednikiem między nimi a potencjalnymi klientami.
  3. Pośrednik turystyki – przedsiębiorca, który w imieniu klienta (organizatora turystyki) zawiera umowy o świadczenie usług turystycznych z ich wykonawcami, np. podpisuje za organizatora umowy o wynajem hotelu.

Zwróć uwagę na to, że prowadzenie własnego biura turystycznego zwykle oznacza wybór pierwszej lub drugiej ścieżki albo obu jednocześnie. To z kolei wiąże się z szeregiem wymogów prawnych.

Wymagania prawne i licencje w branży turystycznej

Zacznijmy od tego, kto może założyć biuro podróży? Na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że przedsiębiorca zajmujący się działalnością turystyczną powinien posiadać stosowne wykształcenie oraz licencje. Nic bardziej mylnego. Biuro podróży może założyć każda pełnoletnia osoba, która dokona odpowiedniego wpisu do rejestru CEIDG.

Dodatkowo niezbędny jest również wpis do rejestru organizatorów turystyki i przedsiębiorców ułatwiających nabywanie powiązanych usług turystycznych. W tym celu należy udać się do właściwego urzędu marszałkowskiego.

Ale uwaga! Zakładanie firmy turystycznej to jedno, a jej prowadzenie to drugie. Pamiętaj o tym, że zarówno agent, jak i organizator wycieczek są odpowiedzialni za to, aby podróż przebiegła zgodnie z założeniami. Muszą więc zapewnić turystom bezpieczeństwo. Obowiązki biur podróży w tym zakresie są regulowane prawnie. 

Przepisy prawne regulujące bezpieczeństwo turystów

Bez względu na to, czy zdecydujesz się na organizację podróży, sprzedaż usług turystycznych albo obie formy działalności, konieczne jest stosowanie się do konkretnych wytycznych. Mają na celu zabezpieczenie Twoich klientów i pokrycie ewentualnych strat z tytułu niewypełnienia umowy przez biuro turystyczne. Organizator lub sprzedawca wycieczek jest zobowiązany do posiadania:

  • gwarancji ubezpieczeniowej albo bankowej lub
  • zawarcia umowy ubezpieczenia na rzecz podróżnych, lub
  • zawarcia umowy o turystyczny rachunek powierniczy i przyjmowanie wpłat podróżnych wyłącznie na ten rachunek.

Konieczne jest także dokonywanie terminowych wpłat na rzecz Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego oraz składanie deklaracji do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Ponadto niezbędne jest prowadzenie wykazu umów zawieranych z klientami. Nad tym, czy firma turystyczna jest prowadzona prawidłowo, czuwa marszałek województwa.

Zakładanie biura turystycznego – od pomysłu do realizacji

Wiesz już, jak założyć agencję turystyczną, ale jaką formę prawną może mieć działalność? Firma turystyczna może być zarejestrowana np. jako spółka z o.o. czy jednoosobowa działalność gospodarcza – dopuszczalna jest każda forma za wyjątkiem spółki partnerskiej.

Przygodę z własną firmą turystyczną rozpocznij od znalezienia odpowiedniego lokalu i nazwania działalności. Kolejne kroki to dokonanie wpisu w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i dobór kodów PKD. W zależności od tego, jakie usługi będzie świadczyć, odpowiednie mogą być:

  • 79.11.A dla działalności agentów turystycznych,
  • 79.11.B dla działalności pośredników turystycznych,
  • 79.12.Z dla działalności organizatorów turystyki.

Kolejny etap to wybór formy opodatkowania. Przed zadeklarowaniem konkretnej opcji przeanalizuj korzyści wynikające z każdej z nich.

Pamiętaj także o tym, że jako przedsiębiorca będziesz podlegać obowiązkowi opłacania składek ZUS. Firmy turystyczne w tym zakresie nie różnią się od innych działalności. Jeśli jednak spełniasz warunki, na początkowym etapie możesz skorzystać z ulg i preferencyjnych składek przewidzianych dla startujących przedsiębiorców.

Kolejnym krokiem jest założenie konta bankowego dla Twojej firmy. Co prawda dla części firm nie jest ono obowiązkowe, ale zawsze daje szereg korzyści. Zapewnia przejrzystość w rozliczaniu się z fiskusem i pozwala oddzielić środki firmowe od prywatnych. Dodatkowo wpływa też na reputację, co może mieć niebagatelne znaczenie, jeśli będziesz ubiegać się o kredyt na rozwój działalności. 

Jeśli chcesz ułatwić sobie proces zakładania firmy, skorzystaj z profesjonalnego wsparcia księgowego od ING. Podczas rozmowy założysz własny biznes. Będziesz też mieć możliwość uruchomienia firmowego rachunku oraz zlecenia specjalistom prowadzenia za Ciebie księgowości. Brzmi zachęcająco? Umów się na rozmowę online i poznaj szczegóły.

Marketing i pozyskiwanie klientów w branży turystycznej

Nie musimy Cię chyba przekonywać, że filarem każdego przedsiębiorstwa jest dobra reklama. Znasz pewnie takie stwierdzenie, które mówi, że podróże to jedyna rzecz, na którą człowiek wydaje pieniądze i jednocześnie staje się bogatszy. Twoim zadaniem będzie przekonać o tym potencjalnych klientów. Co zrobić, żeby wybrali właśnie Twoje biuro podróży? Biznes – również turystyczny – nie obejdzie się bez dobrego marketingu.

O tym, jak powinny wyglądać działania promocyjne, w dużej mierze decyduje to, do jakiej grupy odbiorców chcesz dotrzeć. Jeśli działasz lokalnie, warto skupić się przede wszystkim na atrakcyjnej ofercie. Mając w niej coś, czego nie ma konkurencja, na pewno przekonasz do siebie klientów. Pamiętaj też o odpowiedniej reklamie i nie zapominaj, że na przyszłych turystów różne promocje działają jak magnes. Specjalna oferta dla grup a może dla rodzin z dziećmi – to tylko przykłady opcji, które warto przemyśleć.

Zamierzasz działać na szerszą krajową skalę i chcesz otworzyć internetowe biuro podróży? Czy opłaca się taka forma działalności? Oczywiście, że tak! Pod warunkiem że zadbasz o to, aby była widoczna. Pamiętaj, że w sieci możesz promować swoją firmę na wiele sposobów. Zacznij od dobrej, czytelnej strony internetowej. Z pewnością nie zaszkodzi prowadzenie bloga – to sposób, aby pokazać klientom, że jesteś ekspertem w swojej branży. Zainwestuj w pozycjonowanie swojej witryny. Dobre SEO to sposób na to, aby być zawsze wysoko – rzecz jasna w wynikach wyszukiwania. Domyślasz się, że może zdziałać więcej niż klasyczna reklama?

Nie zapominaj też o mediach społecznościowych. Prowadzenie profilu firmowego na Facebooku czy Instagramie nie wymaga dużych nakładów, a przynosi wiele korzyści. Umieszczaj zdjęcia z ciekawych miejsc, zachęcaj do ich odwiedzenia – krótko mówiąc – działaj w myśl zasady, aby najpierw sprzedać klientowi marzenia, a później produkt.

Jeśli Twoim marzeniem jest prowadzenie biura podróży, nie odkładaj planów na później. Założenie firmy turystycznej nie jest trudne, a Twój wysiłek włożony w rozwijanie biznesu wynagrodzą nie tylko zyski, ale także zadowolenie klientów. Pamiętaj o tym, co mówił Phil Bosmans: „Uszczęśliwianie innych jest marzeniem ludzi szczęśliwych”.

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy

  • #na startwięcej artykułów z tagiem:#na start
  • #bizneswięcej artykułów z tagiem:#biznes
  • #podatkiwięcej artykułów z tagiem:#podatki
  • #marketingwięcej artykułów z tagiem:#marketing
  • #strategiawięcej artykułów z tagiem:#strategia
  • #prawowięcej artykułów z tagiem:#prawo
  • #pracownicywięcej artykułów z tagiem:#pracownicy
  • #księgowośćwięcej artykułów z tagiem:#księgowość
  • #wideowięcej artykułów z tagiem:#wideo
  • #finansowaniewięcej artykułów z tagiem:#finansowanie
  • #sprzedażwięcej artykułów z tagiem:#sprzedaż
  • #media społecznościowewięcej artykułów z tagiem:#media społecznościowe
  • #markawięcej artykułów z tagiem:#marka
  • #ZUSwięcej artykułów z tagiem:#ZUS
  • #ekowięcej artykułów z tagiem:#eko
  • #pomysł na bizneswięcej artykułów z tagiem:#pomysł na biznes
  • #ESGwięcej artykułów z tagiem:#ESG
  • #zmiany w prawiewięcej artykułów z tagiem:#zmiany w prawie
  • #e-commercewięcej artykułów z tagiem:#e-commerce
  • #samodzielna księgowośćwięcej artykułów z tagiem:#samodzielna księgowość
  • #wsparcie dla firmwięcej artykułów z tagiem:#wsparcie dla firm
  • #internetwięcej artykułów z tagiem:#internet
  • #automatyzacjawięcej artykułów z tagiem:#automatyzacja
  • #AIwięcej artykułów z tagiem:#AI
  • #przewodnikwięcej artykułów z tagiem:#przewodnik
  • #instrukcjawięcej artykułów z tagiem:#instrukcja
  • #dotacjewięcej artykułów z tagiem:#dotacje
  • #SEOwięcej artykułów z tagiem:#SEO
  • #dokumentywięcej artykułów z tagiem:#dokumenty
  • #fakturywięcej artykułów z tagiem:#faktury
  • #leasingwięcej artykułów z tagiem:#leasing
  • #service designwięcej artykułów z tagiem:#service design
  • #oszczędnościwięcej artykułów z tagiem:#oszczędności
  • #technologiewięcej artykułów z tagiem:#technologie
  • #kredytwięcej artykułów z tagiem:#kredyt
  • #RODOwięcej artykułów z tagiem:#RODO
  • #KSeFwięcej artykułów z tagiem:#KSeF
  • #bankowośćwięcej artykułów z tagiem:#bankowość
  • #ochrona środowiskawięcej artykułów z tagiem:#ochrona środowiska
  • #podcastwięcej artykułów z tagiem:#podcast
  • #CEIDGwięcej artykułów z tagiem:#CEIDG
  • #ITwięcej artykułów z tagiem:#IT
  • #wynagrodzeniawięcej artykułów z tagiem:#wynagrodzenia
  • #kontrahentwięcej artykułów z tagiem:#kontrahent
  • #analizawięcej artykułów z tagiem:#analiza
  • #google analyticswięcej artykułów z tagiem:#google analytics
  • #działalność nierejestrowanawięcej artykułów z tagiem:#działalność nierejestrowana
  • #ubezpieczeniewięcej artykułów z tagiem:#ubezpieczenie
  • #Polski Ładwięcej artykułów z tagiem:#Polski Ład
  • #umowywięcej artykułów z tagiem:#umowy
  • #badaniewięcej artykułów z tagiem:#badanie
  • #długiwięcej artykułów z tagiem:#długi
  • #faktoringwięcej artykułów z tagiem:#faktoring
  • #USwięcej artykułów z tagiem:#US
  • #płynność finansowawięcej artykułów z tagiem:#płynność finansowa
  • #konkurencjawięcej artykułów z tagiem:#konkurencja
  • #urlopywięcej artykułów z tagiem:#urlopy
  • #inwestycjewięcej artykułów z tagiem:#inwestycje
  • #kosztywięcej artykułów z tagiem:#koszty
  • #zakupywięcej artykułów z tagiem:#zakupy
  • #webinarwięcej artykułów z tagiem:#webinar
  • #zdolność kredytowawięcej artykułów z tagiem:#zdolność kredytowa
  • #REGONwięcej artykułów z tagiem:#REGON
  • #współpracawięcej artykułów z tagiem:#współpraca
  • #SEMwięcej artykułów z tagiem:#SEM
  • #gwarancjawięcej artykułów z tagiem:#gwarancja
  • #BHPwięcej artykułów z tagiem:#BHP