Jak założyć firmę turystyczną? O tym warto pamiętać
Matthew Karsten zwykł mawiać, że inwestycja w podróże to inwestycja w siebie. Jeśli zatem chcesz pomagać ludziom rozwijać się i jednocześnie prowadzić ciekawe życie zawodowe, założenie firmy turystycznej może okazać się spełnieniem marzeń. Pomyśl tylko, jak ekscytujące jest organizowanie wycieczek – zarówno tych krajowych, jak i w najodleglejsze zakątki świata. Brzmi wspaniale, prawda? A zatem sprawdź, jak założyć biuro podróży.
Co musisz wiedzieć przed założeniem firmy turystycznej?
Wiesz już, że chcesz prowadzić klasyczne albo internetowe biuro podróży. Jak założyć firmę tego typu? Zanim podejmiesz kroki prowadzące do realizacji postanowień, wiedz, że biuro podróży to nie tylko firma, która sprzedaje wycieczki.
Do wyboru masz tak naprawdę trzy różne profesje:
- Organizator usług turystycznych – jak sama nazwa wskazuje, zajmuje się organizowaniem wycieczek od początku do końca. Oznacza to, że przedsiębiorca prowadzący ten typ działalności ustala pobyt swoich klientów w hotelach, podpisuje umowy z przewoźnikami i lokalami gastronomicznymi, zapewnia opiekę przewodnika itp.
- Agent turystyczny – jest to przedsiębiorca, który sprzedaje usługi organizatorów turystycznych w oparciu o zawarte z nimi umowy agencyjne. Jest więc pośrednikiem między nimi a potencjalnymi klientami.
- Pośrednik turystyki – przedsiębiorca, który w imieniu klienta (organizatora turystyki) zawiera umowy o świadczenie usług turystycznych z ich wykonawcami, np. podpisuje za organizatora umowy o wynajem hotelu.
Zwróć uwagę na to, że prowadzenie własnego biura turystycznego zwykle oznacza wybór pierwszej lub drugiej ścieżki albo obu jednocześnie. To z kolei wiąże się z szeregiem wymogów prawnych.
Wymagania prawne i licencje w branży turystycznej
Zacznijmy od tego, kto może założyć biuro podróży? Na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że przedsiębiorca zajmujący się działalnością turystyczną powinien posiadać stosowne wykształcenie oraz licencje. Nic bardziej mylnego. Biuro podróży może założyć każda pełnoletnia osoba, która dokona odpowiedniego wpisu do rejestru CEIDG.
Dodatkowo niezbędny jest również wpis do rejestru organizatorów turystyki i przedsiębiorców ułatwiających nabywanie powiązanych usług turystycznych. W tym celu należy udać się do właściwego urzędu marszałkowskiego.
Ale uwaga! Zakładanie firmy turystycznej to jedno, a jej prowadzenie to drugie. Pamiętaj o tym, że zarówno agent, jak i organizator wycieczek są odpowiedzialni za to, aby podróż przebiegła zgodnie z założeniami. Muszą więc zapewnić turystom bezpieczeństwo. Obowiązki biur podróży w tym zakresie są regulowane prawnie.
Przepisy prawne regulujące bezpieczeństwo turystów
Bez względu na to, czy zdecydujesz się na organizację podróży, sprzedaż usług turystycznych albo obie formy działalności, konieczne jest stosowanie się do konkretnych wytycznych. Mają na celu zabezpieczenie Twoich klientów i pokrycie ewentualnych strat z tytułu niewypełnienia umowy przez biuro turystyczne. Organizator lub sprzedawca wycieczek jest zobowiązany do posiadania:
- gwarancji ubezpieczeniowej albo bankowej lub
- zawarcia umowy ubezpieczenia na rzecz podróżnych, lub
- zawarcia umowy o turystyczny rachunek powierniczy i przyjmowanie wpłat podróżnych wyłącznie na ten rachunek.
Konieczne jest także dokonywanie terminowych wpłat na rzecz Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego oraz składanie deklaracji do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Ponadto niezbędne jest prowadzenie wykazu umów zawieranych z klientami. Nad tym, czy firma turystyczna jest prowadzona prawidłowo, czuwa marszałek województwa.
Zakładanie biura turystycznego – od pomysłu do realizacji
Wiesz już, jak założyć agencję turystyczną, ale jaką formę prawną może mieć działalność? Firma turystyczna może być zarejestrowana np. jako spółka z o.o. czy jednoosobowa działalność gospodarcza – dopuszczalna jest każda forma za wyjątkiem spółki partnerskiej.
Przygodę z własną firmą turystyczną rozpocznij od znalezienia odpowiedniego lokalu i nazwania działalności. Kolejne kroki to dokonanie wpisu w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i dobór kodów PKD. W zależności od tego, jakie usługi będzie świadczyć, odpowiednie mogą być:
- 79.11.A dla działalności agentów turystycznych,
- 79.11.B dla działalności pośredników turystycznych,
- 79.12.Z dla działalności organizatorów turystyki.
Kolejny etap to wybór formy opodatkowania. Przed zadeklarowaniem konkretnej opcji przeanalizuj korzyści wynikające z każdej z nich.
Pamiętaj także o tym, że jako przedsiębiorca będziesz podlegać obowiązkowi opłacania składek ZUS. Firmy turystyczne w tym zakresie nie różnią się od innych działalności. Jeśli jednak spełniasz warunki, na początkowym etapie możesz skorzystać z ulg i preferencyjnych składek przewidzianych dla startujących przedsiębiorców.
Kolejnym krokiem jest założenie konta bankowego dla Twojej firmy. Co prawda dla części firm nie jest ono obowiązkowe, ale zawsze daje szereg korzyści. Zapewnia przejrzystość w rozliczaniu się z fiskusem i pozwala oddzielić środki firmowe od prywatnych. Dodatkowo wpływa też na reputację, co może mieć niebagatelne znaczenie, jeśli będziesz ubiegać się o kredyt na rozwój działalności.
Jeśli chcesz ułatwić sobie proces zakładania firmy, skorzystaj z profesjonalnego wsparcia księgowego od ING. Podczas rozmowy założysz własny biznes. Będziesz też mieć możliwość uruchomienia firmowego rachunku oraz zlecenia specjalistom prowadzenia za Ciebie księgowości. Brzmi zachęcająco? Umów się na rozmowę online i poznaj szczegóły.
Marketing i pozyskiwanie klientów w branży turystycznej
Nie musimy Cię chyba przekonywać, że filarem każdego przedsiębiorstwa jest dobra reklama. Znasz pewnie takie stwierdzenie, które mówi, że podróże to jedyna rzecz, na którą człowiek wydaje pieniądze i jednocześnie staje się bogatszy. Twoim zadaniem będzie przekonać o tym potencjalnych klientów. Co zrobić, żeby wybrali właśnie Twoje biuro podróży? Biznes – również turystyczny – nie obejdzie się bez dobrego marketingu.
O tym, jak powinny wyglądać działania promocyjne, w dużej mierze decyduje to, do jakiej grupy odbiorców chcesz dotrzeć. Jeśli działasz lokalnie, warto skupić się przede wszystkim na atrakcyjnej ofercie. Mając w niej coś, czego nie ma konkurencja, na pewno przekonasz do siebie klientów. Pamiętaj też o odpowiedniej reklamie i nie zapominaj, że na przyszłych turystów różne promocje działają jak magnes. Specjalna oferta dla grup a może dla rodzin z dziećmi – to tylko przykłady opcji, które warto przemyśleć.
Zamierzasz działać na szerszą krajową skalę i chcesz otworzyć internetowe biuro podróży? Czy opłaca się taka forma działalności? Oczywiście, że tak! Pod warunkiem że zadbasz o to, aby była widoczna. Pamiętaj, że w sieci możesz promować swoją firmę na wiele sposobów. Zacznij od dobrej, czytelnej strony internetowej. Z pewnością nie zaszkodzi prowadzenie bloga – to sposób, aby pokazać klientom, że jesteś ekspertem w swojej branży. Zainwestuj w pozycjonowanie swojej witryny. Dobre SEO to sposób na to, aby być zawsze wysoko – rzecz jasna w wynikach wyszukiwania. Domyślasz się, że może zdziałać więcej niż klasyczna reklama?
Nie zapominaj też o mediach społecznościowych. Prowadzenie profilu firmowego na Facebooku czy Instagramie nie wymaga dużych nakładów, a przynosi wiele korzyści. Umieszczaj zdjęcia z ciekawych miejsc, zachęcaj do ich odwiedzenia – krótko mówiąc – działaj w myśl zasady, aby najpierw sprzedać klientowi marzenia, a później produkt.
Jeśli Twoim marzeniem jest prowadzenie biura podróży, nie odkładaj planów na później. Założenie firmy turystycznej nie jest trudne, a Twój wysiłek włożony w rozwijanie biznesu wynagrodzą nie tylko zyski, ale także zadowolenie klientów. Pamiętaj o tym, co mówił Phil Bosmans: „Uszczęśliwianie innych jest marzeniem ludzi szczęśliwych”.
Polecamy
- Ile trwa założenie firmy jednoosobowej?czas czytania5minuty06.05.2025Biznes możesz otworzyć na kilka sposobów. Dowiedz się, która ścieżka jest najmniej skomplikowana i najszybsza. Mamy też dla Ciebie wsparcie w tym procesie. Sprawdź!
- Preferencyjny ZUS (tzw. Mały ZUS) a składka zdrowotna – co warto wiedzieć?czas czytania6minuty07.04.2025Czy ubezpieczenie zdrowotne trzeba opłacać co miesiąc? Dowiedz się, co na ten temat mówią przepisy oraz czy preferencyjne składki w ramach ulgi obejmują również składkę zdrowotną!
- Wybór domeny – dlaczego jest ważny już na starcie?czas czytania4minuty08.12.2022Planowanie rozwoju Twojej firmy po prostu nie może obejść się bez wytypowania unikalnego adresu, który będzie definiował Twój biznes w sieci. Dowiedz się więcej!
- Co to jest start-up? Czym charakteryzują się tego typu firmy?czas czytania5minuty29.11.2023Pod koniec 2023 roku działało w Polsce ponad 3000 start-upów. Zastanawiasz się, z czego wynika popularność tej formy działania? Przeczytaj nasz artykuł!
- Ulga na start, czyli pół roku bez składek. Kto może z niej skorzystać?czas czytania10minuty18.04.2023Rozpoczęcie działalności wiąże się z wieloma wydatkami. Ulga na start może odciążyć nieco Twój portfel. Sprawdź, jak z niej skorzystać.
- Strategia marki – dlaczego jest ważna już na starcie?czas czytania8minuty21.12.2022Opracowanie strategii marki już na starcie pozwoli Ci budować wiarygodność. Dzięki niej szybciej też osiągniesz zyski. Sprawdź!