e-Doręczenia – co warto wiedzieć o nowym obowiązku przedsiębiorców?
Od 1 stycznia 2025 roku niektórzy przedsiębiorcy muszą mieć adres do e-Doręczeń. Sprawdź, czym są e-Doręczenia i kiedy masz obowiązek wdrożyć je w swojej firmie.
Co to są e-Doręczenia
E-Doręczenia to usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego, która umożliwia wysyłanie i odbieranie korespondencji elektronicznie, ze skutkiem równoważnym z listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.
Wpisanie adresu do bazy adresów elektronicznych wykorzystywancych do e-Doręczeń oznacza, że urzędy korzystające z e-Doręczeń będą przesyłały korespondencję twojej firmie wyłącznie elektronicznie.
Docelowo usługa e-Doręczeń zastąpić ma korespondencję przez ePUAP oraz tradycyjną korespondencję urzędową.
Kto musi mieć adres do e-Doręczeń
Obowiązek założenia skrzynki do e-Doręczeń obejmuje przedsiębiorców:
- zarejestrowanych w CEIDG;
- zarejestrowanych w KRS.
Poza firmami, adres do e-Doręczeń muszą również mieć:
- inne podmioty niepubliczne wpisane do KRS, na przykład fundacje i stowarzyszenia;
- przedstawiciele niektórych zawodów zaufania publicznego, w tym adwokaci, radcy prawni, doradcy podatkowi, doradcy restrukturyzacyjni, rzecznicy patentowi i notariusze.
Administracja publiczna, urzędy centralne (w tym ZUS i KRUS) i jednostki samorządu terytorialnego zaczną posługiwać się e-Doręczeniami już 1 stycznia 2025 roku.
Do października 2029 roku wszystkie podmioty publiczne, jednostki samorządu terytorialnego, a także sądy, komornicy i prokuratura będą musiały prowadzić korespondencję urzędową poprzez e-Doręczenia.
Od kiedy przedsiębiorca musi mieć skrzynkę do e-Doręczeń
Ustawa o doręczeniach elektronicznych określa terminy, w których posługiwanie się adresem do e-Doręczeń stanie się obowiązkowe.
Termin na wdrożenie e-Doręczeń, zależy od daty rejestracji firmy w CEIDG lub KRS:
- firmy, które będą rejestrować działalność w CEIDG lub KRS od 1 stycznia 2025 roku, założą skrzynki do e-Doręczeń podczas rejestracji;
- firmy, które zarejestrowały lub zarejestrują działalność w CEIDG do 31 grudnia 2024 roku, muszą mieć adres do e- Doręczeń od 1 października 2026 roku;
- firmy, które zarejestrowały lub zarejestrują działalność w KRS przed 1 stycznia 2025 roku, muszą mieć adres do e-Doręczeń od 1 kwietnia 2025 roku.
Przedstawiciele zawodów zaufania publicznego, będą zobowiązani do posługiwania się e-Doręczeniami od 1 stycznia 2025 roku.
Więcej szczegółowych informacji o e-Doręczeniach dla przedsiębiorców znajduje się na stronie Biznes.gov.pl.
Polecamy
- Nowe PKD 2025: kompleksowy przewodnik po zmianach w Polskiej Klasyfikacji Działalnościczas czytania9minuty08.11.2024Wybór kodów PKD jest niezbędny już na początku Twojej biznesowej drogi. Sprawdź, jak zmieni się wykaz w 2025 r.
- Zmiany w składce zdrowotnej? Już od 2025 roku!czas czytania3minuty20.11.2024Zgodnie z zapowiedzią Rada Ministrów przyjęła autopoprawkę do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej. Dowiedz się, co oznacza to dla Ciebie jako przedsiębiorcy!
- System kaucyjny w Polsce już od 2025 r. Co to oznacza dla przedsiębiorcy?czas czytania5minuty12.02.2024Rada Ministrów zatwierdziła dyrektywę o tzw. systemie kaucyjnym, która ma na celu ograniczenie negatywnego wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko. Dowiedz się więcej!
- Od 2024 r. założenie firmy będzie możliwe tylko przez internetczas czytania3minuty09.01.2023Ministerstwo Rozwoju i Technologii dąży do przyśpieszenia cyfryzacji biznesu. Więc wszystko wskazuje na to, że 2024 będzie rokiem wielu zmian. Dowiedz się więcej!
- CEIDG-1 krok po kroku, czyli rejestracja firmy w praktyceczas czytania10minutyartykuł zawiera załącznik25.01.2023Jeśli zastanawiasz się, jak prawidłowo wypełnić formularz i gdzie musisz go złożyć - koniecznie przeczytaj ten artykuł.10min
- Zakładanie firmy - dodatkowe formularze CEIDGczas czytania3minutyartykuł zawiera załącznik25.01.2023Formularze CEIDG-PN, MW i inne... dowiedz się, czy musisz je składać oraz kiedy właściwie to zrobić. Czytaj nasze podsumowanie!3min