Bądź eko i oszczędzaj – ekologiczne rozwiązania dla małych firm

6 min

las i jezioro w kształcie żarówki

Czy ekologia i biznes mogą iść w parze? Odpowiedź na to pytanie brzmi: tak – a nawet muszą! W tym artykule dowiesz się, dlaczego ekologia jest tak ważna w Twojej firmie i sprawdzisz, na jakie rozwiązania możesz się zdecydować. Co ważne, niektóre z nie wymagają od Ciebie żadnych nakładów finansowych – a w efekcie mogą przynieść wymierne korzyści Tobie i środowisku.

Ekologia w przedsiębiorstwie – w czym może Ci pomóc

Dlaczego już w pierwszej linijce tego artykułu użyliśmy słowa „musieć”? Ten zwrot pojawił się tu nieprzypadkowo: w obecnych czasach takie podejście do ekologicznych działań to warunek konieczny w rozwoju firmy.

Już kilka lat temu w Harvard Business Review, uważanym za jedno z najbardziej opiniotwórczych czasopism menedżerskich na świecie, ukazał się artykuł o jednoznacznej konkluzji: troska o zrównoważony rozwój przestała już być czymś, co „warto robić” – stała się integralną częścią strategii biznesowej i ważnym motorem napędzającym innowacje, wzbudzającym entuzjazm i lojalność pracowników, klientów, dostawców, społeczności i inwestorów1.

Firmy dbające o środowisko czerpią wiele korzyści z wdrożenia zrównoważonej strategii biznesowej. Są to:

  • redukcja wydatków za energię elektryczną i wodę – o tym, ile konkretnie Twoje przedsiębiorstwo może zaoszczędzić, piszemy nieco dalej;
  • poprawa wizerunku firmy i wzrost wiarygodności przedsiębiorstwa w oczach klientów, dla których ekologiczne działania firm są ważnym czynnikiem decydującym o podjęciu współpracy.

Klientów, dla których jest to ważne jest – jak się okazuje – całkiem sporo: przytoczmy np. wyniki przeprowadzonych w 2021 roku przez Deloitte2 badań. Wykazano, że niepokój o negatywne zmiany klimatyczne zmotywował ponad połowę (58%) respondentów do kupowania produktów ekologicznych. Na samych obietnicach przedsiębiorców-właścicieli marek bynajmniej się nie kończy, bo co drugi respondent zadeklarował, że sprawdza daną markę przed dokonaniem zakupu. 

Na jakie ekologiczne rozwiązania się zdecydować?

Zacznij od rzeczy najprostszych: wprowadź w biurze stosunkowo łatwe i niedrogie zmiany, a następnie przejdź do kwestii trudniejszych – dopasowania strategii biznesowej, aby uwzględniała ona również działania długoterminowe.

Kilka wskazówek na start:

  • wykorzystuj moc naturalnego światła – pracuj w pobliżu okien, aby nie musieć włączać światła ogólnego lub kierunkowego;
  • zmień żarówki starego typu na energooszczędne diody LED;
  • wyłączaj elektronikę, gdy jej nie używasz (monitory, drukarki, ładowarki itd.);
  • zainwestuj w wyłączniki czasowe i czujniku ruchu, aby wszystkie światła automatycznie wyłączały się pod koniec dnia lub uruchamiały się dopiero wtedy, gdy jest to konieczne;
  • wymień sprzęt w biurze i w aneksie kuchennym na energooszczędny;
  • przejdź na naturalne i przyjazne dla środowiska środki czystości;
  • kupuj papier makulaturowy, a dokumenty drukuj dwustronnie;
  • zainstaluj filtr do wody lub korzystaj z butelek wielokrotnego użytku celem wyeliminowania plastikowych odpadów;
  • korzystaj z faktur online, zamiast generować wydruki papierowe;
  • kupuj od lokalnych dostawców, aby obniżyć koszty wysyłki;
  • prowadź spotkania i szkolenia online, aby wyeliminować koszty związane z podróżami służbowymi;
  • kupuj przedmioty z drugiej ręki – czy to meble biurowe, czy dekoracje: zdziwisz się, jak niewielkim kosztem możesz zaaranżować absolutnie zjawiskową przestrzeń w firmie!

Chcesz pójść o krok dalej? Poniżej kilka eko-praktyk, które warto rozważyć w ujęciu długoterminowym:

  • zachęcaj pracowników do ekologicznych metod transportu środkami nisko- lub bezemisyjnymi: transportem publicznym (pociągi, autobusy, tramwaje), pojazdami elektrycznymi (samochody, hulajnogi) lub zielonymi (rowery). Możesz np. sfinansować bilety na komunikację miejską, zorganizować program wspólnych przejazdów pracowników (car sharing), albo stworzyć dogodne warunki na dojazd dwukołowcem, aranżując parking rowerowy. Jeśli dopiero ruszasz ze swoim biznesem, rozważ ulokowanie siedziby firmy w miejscach dobrze skomunikowanych transportem publicznym i w pobliżu ścieżek rowerowych;
  • wprowadź home office – nawet okazjonalna praca z domu może mieć duży wpływ na środowisko. Mniej pracowników w biurze to mniej samochodów na drogach i mniej szkodliwego CO2 w powietrzu;
  • zainwestuj w odnawialne źródła energii. Choć przejście na OZE może wiązać się z poniesieniem dużych kosztów początkowych, to na dłuższą metę pozwoli Ci sporo zaoszczędzić, ale przede wszystkim znacznie zmniejszy emisję dwutlenku węgla do atmosfery. Rozważ zwłaszcza instalację paneli słonecznych do wytwarzania energii elektrycznej i podgrzewania wody;
  • ociepl budynek lub wymień okna na te o lepszych parametrach termoizolacyjnych, dzięki czemu Twoje biuro stanie się bardziej energooszczędne;
  • współpracuj z firmami, które dbają o środowisko.

Czy to się opłaca? Porozmawiajmy o pieniądzach

Ekologia w firmie po prostu popłaca: nawet dzięki kilku zupełnie prostym czynnościom możesz naprawdę sporo zaoszczędzić, i to nie wydając ani złotówki. A co, gdy jednak chcesz zainwestować? Zapewne interesują Cię koszty – przedstawimy Ci je na konkretnych przykładach.

1. Twoja firma wykorzystuje do magazynowania towaru halę, w której lata temu zainstalowano 26 opraw żarówek starego typu. Każda z nich zużywa 88 W i świeci 5 tys. godzin w ciągu roku, w skali rocznej osiągając zużycie na poziomie 11,44 MWh. Przyjmując obecną wartość 800 zł jako cenę za 1 MWh prądu, za oświetlenie w skali roku przyjdzie Ci zapłacić 9152 zł.

Co się zmieni, gdy wymienisz oprawy na ledowe – o mocy 30 W? Zabieg ten obniży zużycie niemal 3-krotnie, wówczas bowiem koszt oświetlenia za rok wyniesie 3120 zł, gwarantując Ci oszczędności na poziomie 6032 zł w skali roku. Musisz jednak ponieść pewne koszty początkowe: przyjmijmy za koszt instalacji 1 lampy z montażem wartość ok. 350 zł, co przy 26 oprawach daje ok. 9100 zł. Inwestycja spłaci się w 1,5 roku – chyba że cena energii elektrycznej wzrośnie – wówczas odzyskasz pieniądze jeszcze szybciej.

2. Prowadzisz niewielki sklep spożywczy, na którym zmieści się instalacja fotowoltaiczna o mocy 12 kWp. Zapłacisz za nią ok. 46,800 tys. zł (netto), a panele w ciągu roku wyprodukują dla Ciebie ok.12 MWh energii. Zakładając, że sklep skonsumuje całą energię i nie odda nic do sieci, ani z niej nie pobierze – i przyjmując wspomnianą wyżej cenę prądu na poziomie 800 zł – zaoszczędzisz rocznie 9600 zł. Koszt instalacji zwróci się w czasie krótszym niż 5 lat (dokładnie 4,9 lat). Rachunki nie uwzględniają jednak ewentualnego wzrostu cen energii (których można się spodziewać) – wtedy (analogicznie do sytuacji w punkcie 1) spłata nastąpi jeszcze szybciej.

Decyzja zapadła: stawiam na ekologię w moim biznesie. Co dalej?

Już samo wdrożenie prostych eko-praktyk przyniesie ogromne korzyści – zarówno z punktu widzenia ekologii, jak i firmowego budżetu. Jeśli jednak Twoje możliwości finansowe na to pozwalają, zainwestuj większą kwotę i przeznacz ją na poprawę termiki budynku, wymianę oświetlenia czy instalację wykorzystującą odnawialne źródła energii (OZE). Zacznij wówczas od audytu energetycznego – wykwalifikowany doradca doradzi Ci, jakie czynności należy wykonać, żeby przyczynić się do zrównoważonego rozwoju, obniżając przy tym opłaty związane z prowadzeniem firmy. Dobierze również właściwy typ i rozmiar ewentualnej instalacji.

Podsumowując, obecnie budowanie ekologicznego, zrównoważonego biznesu powinno być Twoim ważnym celem. Klienci będą chętniej korzystali z Twoich towarów i usług, pracownicy i kontrahenci pozostaną lojalni wobec Twojej firmy, a jednocześnie pomożesz naszej planecie i oszczędzisz pieniądze.

https://hbr.org/2016/10/the-comprehensive-business-case-for-sustainability 

2 https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/zarzadzania-procesami-i-strategiczne/articles/konsumenci-sa-gotowi-na-dzialania-lagodzace-skutki-zmian-klimatu.html

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy